Brownies&DownieS heeft aangekondigd rond augustus een nieuwe vestiging te openen op de Technische Universiteit van Eindhoven. De vestiging wordt een ‘grab&go-variant’ en wordt tevens de eerste vestiging op een onderwijslocatie in Nederland.
‘’Regelmatig kregen we het verzoek vanuit het bedrijfsleven of onderwijs of we met onze formule ook interesse hadden om een locatie te openen. Echter, realiseerden we ons ook dat er heel veel specifieke kennis voor nodig is. Daarom zijn we gesprekken aangegaan met diverse cateraars waar uiteindelijk een samenwerking met Appèl Catering uit ontstaan is,’’ aldus Philip Christiaans, Formulemanager bij Brownies&DownieS. ‘’Ik ben ontzettend trots op deze samenwerking tussen de Technische Universiteit van Eindhoven, Appèl Catering en Brownies&downieS.’’
Over Brownies&DownieS
Het begon allemaal bij een student, Thijs, die stage ging lopen op de Bernadetteschool, een school voor speciaal onderwijs. Na zijn eerste dag op stage was hij direct verkocht. Toen Thijs afgestudeerd was wilde hij zijn liefde voor horeca, waar hij jaren een bijbaan had als hulpkok, combineren met zijn ervaringen op de Bernadetteschool. Hij kwam met het idee een lunchroom te openen waarbij het personeel (bijna) volledig uit verstandelijk beperkte mensen zou bestaan, hiermee werd in 2010 de eerste vestiging van Brownies&DownieS opgezet. Het concept sloeg aan en binnen twee jaar werd het concept omgedoopt tot franchiseformule, vier jaar later werd alweer de tiende vestiging geopend. In 2015 werd besloten ook uit te breiden naar het buitenland, er werden vestigingen geopend in België en Zuid-Afrika.
De franchiseformule is de laatste jaren nog verder gegroeid: in 2019 waren er in totaal 55 vestigingen over drie landen verspreid die samen goed waren voor ruim duizend banen voor verstandelijk beperkte mensen.
Toekomstplannen
De vestigingen van Brownies&DownieS zijn hard getroffen door de coronacrisis, alle 53 Nederlandse vestigingen zijn momenteel gesloten. ‘’Maar toch willen we dit nieuws vol enthousiasme aankondigen, want juist in deze tijd kan iedereen wel wat positief nieuws gebruiken. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat onze vestigingen deze crisis overleven en uiteindelijk sterker terugkomen,’’ aldus Philip Christiaans. Desondanks praat de formule al over groei in de toekomst, de franchiseformule wil de komende jaren in Nederland doorgroeien naar 75 vestigingen waarmee er een landelijke dekking bereikt kan worden.