Digitale Albert Heijn geland op Schiphol

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

De digitale winkel van Albert Heijn is voor een testperiode van twee maanden geland op Schiphol en opent op maandag 25 november haar deuren. In de winkel hoeven producten niet gescand te worden en gaat de betaling automatisch.

Automatisch betalen

Alle bezoekers van Schiphol kunnen tot eind januari de snelheid en het gemak ervaren van winkelen zonder kassa: het is niet nodig producten te scannen en de betaling gaat automatisch.

In september begon Albert Heijn de proef met de digitale winkel bij het hoofdkantoor in Zaandam. De winkel, die samen met de Amerikaanse tech-start up AiFi en met ING werd ontwikkeld, maakt niet alleen het boodschappen doen heel makkelijk. Door het autonome karakter kan de winkel plug and play neergezet worden op locaties waar (tijdelijk) behoefte is aan een kleine winkel.

Amazon Go

In de winkel is het net of je thuis iets uit de koelkast pakt. Het concept doet denken aan de Amazon Go formule. Mensen openen de poortjes door hun betaalpas of creditcard te gebruiken. Daarna kiezen de boodschappers de producten die zij willen, om vervolgens naar de uitgang te lopen. Bij de uitgang komt het totaalbedrag op een scherm te staan en vindt de betaling automatisch plaats, waarna het uitgangspoortje weer open gaat.

Een virtueel winkelmandje

“Het systeem maakt geen gebruik van gezichtsherkenning: de camera’s registreren alleen gedaanten en bewegingen”, benadrukt Albert Heijn. “We ontwikkelen geavanceerde computer vision- en sensortechnologieën die het mogelijk maken te winkelen zonder dat je producten hoeft te scannen. Camera’s zien waar je je in de winkel bevindt en welke producten je pakt. Die worden dan toegevoegd aan je virtuele winkelmandje. Sensoren in de schappen voelen het dat je iets pakt of als je iets terugzet. De combinatie van camera’s en sensoren zorgt ervoor dat heel nauwkeurig bijgehouden kan worden welke producten een klant meeneemt. De techniek zorgt ervoor dat klanten makkelijk en snel kunnen winkelen”, aldus Steve Gu, CEO en Co-Founder van samenwerkingspartner AiFi.

Locatie

De winkel heeft nu een plek gekregen op het Jan Dellaertplein voor Schiphol Plaza, een mooie testlocatie vanwege het grote aantal passanten. Hier wordt de komende twee maanden verder getest om de techniek en klantervaring nog beter te maken.

De digitale winkel van 14m2 staat tot en met eind januari 2020 op het Jan Dellaertplein en is dagelijks geopend van 08.00 tot 20.00 uur.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class