Erik-Jan Quik, Director Netwerk & Groei bij bol.com, zal op 4 oktober a.s. tijdens Het Nationale Franchise Congres een presentatie en een seminar verzorgen over e-commerce en wat franchiseformules kunnen leren van een gigant als bol.com.
bol.com is met een omzet van 950 miljoen euro de grootste online verkoper van Nederland. De afstand tussen de lijstaanvoerder van de Twinkle100 en de tweede plek is in 2017 zelfs nog groter geworden. Naast de producten van bol.com zelf zijn er ruim 16.000 externe verkopers die hun producten via bol.com aanbieden.
Franchise & Webshop
Organisator Tim Hazekamp van De Nationale Franchise Gids: “e-commerce speelt natuurlijk ook in franchise een hele belangrijke rol. Toch is dit nog maar zelden winstgevend. Komt nog bij dat de webshop in een formule vaak tot veel discussie leidt. Die discussie gaat vaak over wie er moet investeren en hoe de opbrengsten moeten worden verdeeld. Een webshop is eigenlijk een apart bedrijf, maar moet met het oog op omnichannel wel weer goed worden ingepast.”
Presentatie
Tijdens Het Nationale Franchise Congres zal Erik-Jan Quik eerst in een korte plenaire presentatie en vervolgens tijdens een seminar toelichten hoe bol.com tegen deze uitdagingen aankijkt, wat er in het vooruitzicht ligt voor e-commerce en hoe formules die van origine sterk zijn in fysieke winkels nog kunnen concurreren in deze markt.
“We zijn enorm blij dat een topbedrijf als bol.com een presentatie komt geven op ons Franchise Congres,” vervolgt Hazekamp. “Ik denk dat er wijze lessen te leren zijn van pure webplayers als bol.com en Zalando. Formules moeten hun rug hier niet naar toekeren maar juist leren van deze succesvolle internetspelers.”
De presentatie zal plaatsvinden tijdens Het Nationale Franchise Congres op 4 oktober aanstaande in het hoofdkantoor van ABN AMRO in Amsterdam.