Domino’s Pizza heeft in het eerste half jaar van 2018 een recordwinst gerealiseerd. Dit komt mede door het aantal vestigingen binnen Nederland. Afgelopen juni opende Domino’s Pizza haar 250e winkel en is daarmee het grootste Quick Service Restaurant van Nederland. Daarnaast is ook de online-omzet met bijna 20 procent gegroeid en is de keten actief bezig geweest met het innoveren van producten. Domino’s Nederland en België wil in 2019 gaan uitbreiden naar Luxemburg.
Domino’s Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP) rapporteerde een recordjaarwinst na belastingen (NPAT) van $ 136,2 miljoen, + 15,0% hoger dan het vorige boekjaar (FY), en verhoogde het dividend over het volledige jaar met 15,5% naar 107,8 cent per aandeel, op basis van stijgende verkopen in alle markten.
In totaal opende de Groep 308 winkels in het afgelopen half jaar. 145 daarvan waren nieuwe winkels. 163 nieuwe winkels kwamen door middel van overnames van andere merken. Hierdoor groeide de totale omzet met + 11,7% tot $ 2,59 miljard.
In vergelijking met dezelfde winkels in het voorgaande jaar (Same Store Sales) was de omzet in alle markten positief in Australië (+ 4,5%), Europa (+ 5,7%) en Japan (+ 0,9%), na opeenvolgende jaren van hoge stijging groei.
De cashflow van de Groep was aanzienlijk sterker in voorjaar ‘18, met een vrije kasstroom vóór acquisities toenemend + 125,8% tot $ 120,6 miljoen, een groei van de onderliggende winst per aandeel (EPS) van + 14,4% voor het jaar en een samengestelde jaarlijkse EPS-groei van 27,2% in het verleden drie jaar. Group CEO en Managing Director Don Meij vertelde dat het bedrijf blij was dat het zijn multi-marktstrategie kon waarmaken. Don Meij: “Minder dan vier jaar geleden hebben we een omzet van $ 1 miljard overtroffen. Dit jaar bereikte de verkoop van groepsnetwerken $ 2,59 miljard – dit blijft een snelle groei.”
Sterkste jaar in de geschiedenis
“Voor het voorjaar 2019 verwacht de groep FY19 tussen 225 en 250 winkels te bouwen, het sterkste jaar in de geschiedenis van ons bedrijf”, zei Mr Meij. Domino’s blijft ook actief bij het nastreven van geschikte Domino-acquisities, waaronder andere pizza-bedrijven.
Uitbreiding naar Luxemburg
Europa realiseerden opnieuw een sterke groei binnen de groep. De netwerkomzet groeide + 16,9% tot € 642,1 miljoen (+ 5,7% SSS). In het afgelopen halfjaar werden er 68 nieuwe winkels geopend en de overname van 163 Hallo Pizza-winkels in Duitsland. Afgelopen juni bereikte Domino’s Nederland nog een belangrijke mijlpaal met de opening van haar 250e winkel. Hiermee is de pizzaketen het grootste QSR (Quick Service Restaurant) in aantal vestigingen. Naast groei in Nederland en België opent de pizzaketen begin 2019 winkels in Luxemburg. Misja Vroom, CEO Domino’s Nederland en België: “We zien een enorm potentieel in Luxemburg en we hebben de ambitie om in de komende jaren minimaal tien winkels te openen. De eerste vestiging gaat begin 2019 open.”
Digitale groei en productinnovatie
De online-omzet groeide het afgelopen half jaar sterk, + 19,4% ($ 269,5 miljoen), tot 63,9% van de totale omzet van de Groep. Naast digitale groei, investeerde Domino’s Nederland en België ook in nieuwe producten. Het bedrijf verbeterde de receptuur van haar deeg en zette Vegan pizza’s op de kaart. Ook ontwikkelde Domino’s haar eerste zoete pizza: de Chocca-Lotta, gemaakt van Belgische chocolade. Nieuwste aanwinst zijn de Thick Shakes die deze zomer haar entree maakt op het menu. In België ligt de nadruk op de digitale ontwikkeling. Waar de GPS-tracker in Nederland al is ingeburgerd, start Domino’s dit jaar met het testen van GPS in België.
Facts & Figures
- Domino’s Nederland & België opende twee keer zoveel vestigingen als drie concurrenten samen (NYP, Papa Johns & Pizza Hut). Een record van 45 winkels
- 90% van de nieuwe franchisenemers is begonnen als pizzabakker of bezorger
- Domino’s verkocht in 2017 meer pizza’s dan er Nederlandse inwoners zijn
- Vierde jaar op rij realiseert Domino’s Nederland double digit Same Store Sales
- 60% van de huidige bezorgritten vindt al plaats op E-bikes
De belangrijkste speerpunten voor komende jaren zijn:
- Vanaf 2021 wordt er uitsluitend bezorgd met 100% elektrische voertuigen
- Focus op lagere bezorgtijden
- Opening winkels in Luxemburg
- Verdere ontwikkeling in robotbezorging en voice ordering