In 2019 maakten diverse buitenlandse franchiseformules de overstap naar de Nederlandse markt. Denk aan Wayback Burgers, Pizza Hut en Papa John’s. In 2020 is daar een mooie naam aan toegevoegd. Biermerk BrewDog komt met hun BrewDog Bar naar Nederland.
BrewDog is een eigentijds merk en concept specifiek gericht op bier. BrewDog is de nr. 1 craft brewery in Europa met een omzet van 172 miljoen pond in 2018 met een ‘group sales’ groei van 55% en een winst (ebitda) van 8,4 miljoen pond. Ook werd er 44,6 miljoen pond geïnvesteerd in infrastructuur. Ze hebben inmiddels meer dan 97.000 equity punks wereldwijd (aandeelhouders via crowdfunding) en beschikken over 80 eigen BrewDog Bars wereldwijd (in 2018 is geïnvesteerd in 34 nieuwe bars). De brouwerij brouwde 130 verschillende bieren en verscheepte 700.000 hl bier. Het bekendste bier, de Punk IPA, is het nr. 1 craftbier in de UK en in de top 10 van bestverkochte bieren staan nog drie bieren van BrewDog (de Elvis Juice op 2, de Dead Pony Club op 3 en de Nanny State op 6, waarvan laatstgenoemde het best verkopende non-alcoholische bier is). Opvallend ook is dat van de totale verkoop van BrewDog in 2018 40% op blik is afgevuld. Wereldwijd heeft BrewDog 2.000 mensen in dienst en in 2018 werd het eerste BrewDog Beer Hotel geopend in Amerika.
Hoewel BrewDog franchising niet ziet als de kern van hun groei, gebruiken ze het wel om uit te breiden naar andere landen. In 2018 waren er al plannen om te starten in Amsterdam. Nu is het dan toch gelukt en wel in Rotterdam.
Wij spraken met Jack Anderson, Head of Franchise en broer en zus Arthur en Ellen van Zanten, franchisenemers van de eerste BrewDog Bar in Nederland.
Waarom is Nederland interessant voor BrewDog?
Jack: “Nederland heeft een biercultuur. Een groot deel van onze equity punks komt uit Nederland. Die laten zich goed horen en hebben gevraagd om een BrewDog Bar. We zijn twee jaar bezig geweest om in Nederland te vestigen. Het duurde lang omdat in Amsterdam de huren hoog zijn en de gevestigde brouwerijen daar een behoorlijke poot aan de grond hebben. Maar uiteindelijk is het ons in Rotterdam wel gelukt”.
Jullie hebben een aantal eigen brouwerijen en verkopen ook in de supermarkt. Heeft dat invloed op de populariteit van de bars?
Jack: “Jazeker. Mensen drinken ons bier in andere cafés of kopen het in de supermarkten om thuis te drinken. In onze bars wordt iedereen opgeleid om echt verstand te hebben van bier. We hebben onze eigen brouwerijen, dus we kennen onze producten van A tot Z. Onze gasten kunnen er vragen over stellen en we organiseren bijvoorbeeld ook proeverijen. Onze kanalen versterken elkaar. Mensen die bij ons in een bar zijn geweest, zullen het eerder in de supermarkt herkennen of bij een ander café bestellen. Andersom zullen mensen die het weleens in een bar of bij iemand thuis hebben gedronken, eerder een BrewDog Bar binnenstappen, omdat zij het merk kennen. 30% van de bieren op tap is overigens van andere brouwerijen. Dit zijn vaak lokale brouwerijen. Grote biermerken hebben altijd de macht gehad, daar willen wij wat aan doen”.
Wat zijn de toekomstplannen van BrewDog?
Jack: “We willen met onze franchisebars groeien. We willen BrewDog Bars openen waar we een markt voor speciaalbier zien, ook in Nederland. Wereldwijd willen we in aantal verdubbelen of verdrievoudigen. We willen de markt verstoren en mensen laten genieten van speciaalbier”.
Nog een tip voor startende franchisenemers?
Jack: “Wat ik al eerder zei: we zoeken mensen met passie, die bij ons passen. Dat geldt sowieso voor iedere ondernemer. Ga iets doen waar je echt heel erg blij van wordt, dan komt de rest vaak vanzelf. We zoeken mensen die passie hebben voor speciaalbier en voor ons merk. Mensen die zelf een bar of restaurant hebben gehad, met ervaring met het runnen van een business en met connecties in hun lokale markt”.
We vroegen franchisenemers Arthur en Ellen van Zanten naar hun BrewDog avontuur.
Hoe zijn jullie bij BrewDog terecht gekomen?
Arthur: “We zijn eind december 2019 met BrewDog in contact gekomen. We zijn met Thoms Staatsbrouwerij nu zo’n twee jaar open, maar we zitten in Rotterdam net buiten de loop. Daardoor loop je op bepaalde tijden omzet mis. We hebben eerst geprobeerd ons merk wat sterker en stoerder te maken, maar dat ging nog niet naar ons zin. We wilde het gewoon altijd lekker druk hebben, wat met onze andere Thoms vestiging wel al lukte. Dus we zijn gaan kijken naar welke concepten al succesvol zijn en ook binnen onze huidige positionering passen. Toen kwam daar vrij snel BrewDog als sterkste merk uit. Wat zij doen is echt wonderbaarlijk. Een mooie club om bij te horen. Het is een beetje de Pietje Bell van de markt en het is wel heel leuk om daarbij te horen.”
Hebben jullie nog andere franchiseformules overwogen?
Ellen: “Nee, franchise was geen bewuste keuze. We zijn met verschillende partijen gaan praten en bij BrewDog hadden we meteen de klik. Ik ben ook werkzaam als consultant, ik bouw merken en dan is wat zij doen wel heel mooi. Er zijn wel succesvolle brouwerijen in Nederland, maar een concept als dit is er nog niet. De basis van de formule is op orde. Het moet gek, leuk en hip, maar het moet wel goed zijn. Dan ben je een sympathiek merk. Je bent leuk en je functionaliteit klopt. Een formule als BrewDog springt er wel uit in het gehele franchiselandschap. Iedereen is enthousiast. Veel horecazaken zijn afhankelijk van een brouwer en wij hadden alles al in eigen beheer. Dat maakte het wel makkelijker om franchisenemer te worden.
Nu merken we dat franchise heel fijn werkt. BrewDog schakelt supersnel, dus de verbouwing van onze oude zaak werd razendsnel in gang gezet. De bouwers hadden al zes BrewDogs verbouwd, dus ze wisten wat te doen. Dat was heel fijn en scheelde een hoop stress. De BrewDog machine is gaan draaien en die draait soepel. BrewDog doet zelf heel veel op social media en promoot nieuwe bars ook heel actief. Dat is heel fijn om op mee te liften”.
Wat zijn jullie toekomstplannen?
Arthur: “We gaan eerst kijken hoe dit loopt, maar we zien het wel zitten om nog meerdere BrewDogs te openen. Ook in andere steden. Wij hebben nu twee Thoms vestigingen, waarvan er eentje blijft bestaan. Die is van mij en mijn zoon. Mijn zoon en zijn vriendin runnen de zaak en zij gaan ook onze BrewDog Bar runnen. De Thoms die we nu verbouwen tot BrewDog Bar is van Ellen en mij. Mijn zoon en zijn vriendin zijn in Engeland getraind om alle BrewDog kneepjes te leren. Dat gold ook voor onze chef en onze bierbrouwer. We zijn dus allemaal klaar voor een mooie BrewDog toekomst”.
Heb je nog een tip van franchisenemer tot franchisenemer?
Ellen: “Kijk heel goed of het merk bij je past. Ik denk dat sommige mensen kiezen voor een formule omdat ze denken daar veel geld mee te verdienen. Ik denk dat als je een merk kiest, dat echt goed bij je past, je vanzelf geld gaat verdienen. Een merk dat dat voor mij heel goed doet, is De Beren. Dat is ook een bepaald merk, een bepaald DNA dat je heel leuk vindt, of juist niet. De franchisenemers van De Beren zijn ook bepaalde types. Mooi om te zien dat dat zo bij elkaar aansluit. Dat is bij BrewDog ook zo. Kijk naar waar je echt blij van wordt, dan word je ook eerder succesvol.”
Arthur: “Je moet als franchisenemer bij het merk passen en bij de klanten. Ik ben een echte horecaondernemer, ik voel goed aan wat werkt en wat niet. Ellen heeft haar ervaring als merkenbouwer en die combinatie werkt heel goed. Daarnaast is gewoon heel leuk om dit samen te doen. Kortom: doe wat je leuk vindt en waar je goed in bent”.