Arne Altmann is Managing Director bij Le Pain Quotidien. “Als een potentiële franchisenemer zich meldt, doen we eerst een telefonisch interview. Als we een eerste klik hebben en we zien dat er potentie is, dan spreken we af voor het vervolg. Wij hebben in 2021 een aantal gesprekken gevoerd, maar door corona lag het allemaal even stil. Nu willen we de draad weer oppakken. Ik leg de kandidaat in het gesprek uit wie we zijn, wat we doen en wie we zoeken voor welke locatie. Als iemand uit Groningen nu bijvoorbeeld geïnteresseerd is, dan is dat voor ons, gezien de vestigingsplaatsen, vooralsnog niet relevant en dan gaan we ook niet verder.
Locatie franchisenemer
Het kan zijn dat wij een locatie op het oog hebben en dat wij daar een franchisenemer bij zoeken, maar het kan ook andersom. Als iemand ons belt met de mededeling “Ik heb hier een mooi pand op het oog en wil graag jullie franchise zijn”, dan staan we daar zeker voor open. We zijn daar flexibel in en zijn altijd bereid om verder samen te kijken wat deze persoon nodig heeft. Zoals eerder gezegd, is het voor ons belangrijk dat iemand de horeca én ons concept begrijpt. Er is dus geen one-size-fits-all benadering.
Hard franchise
De formule is hard franchise, dus veel ligt wel vast en er is sprake van een gedeeltelijke centrale inkoop. Het interieur wordt gezamenlijk ingetekend en de locatie en het interieur moeten altijd door ons goedgekeurd worden. De layout van de vestiging is heel belangrijk. Ik heb zelf jarenlang een restaurant gehad, dus ik weet goed hoe een restaurant ingedeeld moet worden, zowel qua functionaliteit als qua gevoel. Daarom helpen we hier ook bij. De look and feel moet kloppen. We bekijken het businessplan en de cijfers. Geloven we hierin? Dan gaat de molen draaien. Nieuwe franchisenemers en hun personeel worden altijd eerst getraind, door hen mee te laten lopen in een van de bestaande winkels.
Opening winkel
Als de opening daar is, gaan we er met een openingsteam heen. We supporten daar waar nodig is, van een week tot een maand. Franchisenemers liften mee op de algemene menukaart, de algemene marketing en de centrale inkoop. De menukaart ligt grotendeels vast. Daar zit al afwisseling genoeg in, want vier keer per jaar wisselt het menu.
Onze franchisenemers krijgen dan een uitgebreide handleiding, waarin precies staat wat er moet gebeuren. We hanteren de 80/20-regel. 20% van het assortiment mag lokaal zijn, maar het moet wel door ons goedgekeurd worden. De producten moeten natuurlijk wel altijd binnen het menu en het concept passen. Je ziet, ook hier vinden wij maatwerk belangrijk. Zo willen we aan een mooie toekomst van Le Pain Quotidien in Nederland bouwen”.