Als eerste platform binnen crowdfunding heeft Geldvoorelkaar.nl maandag 3 december 2018 de grens gepasseerd van € 150 miljoen aan toegezegde investeringen. “Het is een leuk bedrag maar dit is pas het begin”, aldus Edwin Adams, directeur en oprichter.
In 2009 werd Geldvoorelkaar.nl opgericht. Oprichter Edwin Adams komt zelf als franchisenemer bij een bank vandaan. De franchiseformule is er destijds mee opgehouden. Iets wat Edwin toen al opviel is dat het voor ondernemers in de MKB al moeilijk was om financieringen rond te krijgen. Daarbij komt dat Crowdfunding in opmars was in o.a. Amerika en Engeland. In Nederland was Crowdfunding alleen bekend als het op investeren in goede doelen aankomt, voor ondernemers bestond Crowdfunden niet. Met deze gegevens in het achterhoofd is Geldvoorelkaar.nl opgericht.
Geldvoorelkaar.nl doorbraak
De markt moest wennen aan de komst van Crowdfunding. Er ontstonden veel vragen, hoe zit het precies en hoe werkt het?” De doorbraak voor Geldvoorelkaar.nl kwam een aantal jaar nadat zij geïntroduceerd waren in Nederland, doordat AFM het platform een vergunning toekende.
Op de website van Geldvoorelkaar.nl staat een live teller die constant toont hoeveel euro geïnvesteerd is. “De € 10 miljoen grens weet ik nog goed. We kregen heel veel felicitaties binnen, zelfs kaartjes toegestuurd, van velen die betrokken zijn bij het platform”, aldus Edwin Adams.
Inmiddels heeft de live teller € 150 miljoen gepasseerd. Edwin is iedereen dankbaar die heeft geholpen met het realiseren van deze mijlpaal. “Het team van Geldvoorelkaar.nl heeft hard gewerkt maar we hadden dit niet kunnen realiseren zonder de investeerders, autoriteiten en geldnemers.”
Werkwijze aanvraag Crowdfunding
Wat staat je te wachten als je een aanvraag voor Crowdfunding indient? “Het indienen van een aanvraag is relatief simpel, het beoordelen van een aanvraag heeft meer voeten in aarde. Voor het beoordelen van een aanvraag wordt door een Crowdfunding beoordelaar gekeken naar de betrouwbaarheid van de kredietnemer, de onderbouwing van de aanvrager, de jaarcijfers en alle andere zaken die met financieren te maken hebben. Vooral het aanleveren van alle benodigde stukken kost veel tijd. Daarnaast moet je als aanvrager goed je verhaal overbrengen. Samen wordt gekeken naar wat de sterke en zwakke punten zijn. Pas als de aanvraag volledig is goedgekeurd wordt de propositie online gezet.”
Tips van Edwin Adams
“Zorg dat je plan goed op orde is, het aanvragen van Crowdfunding moet geen impuls beslissing zijn. Denk goed na over de consequenties voor de groei van je bedrijf, hoe je verder wilt groeien, hoeveel je wilt investeren en wat de meerwaarde is van deze investering. Kijk daarbij ook naar het effect dat de investering zal hebben op het bedrijf. Het allerbelangrijkste onderdeel van de aanvraag is de financieringsbeoordeling, zorg dat je hier goed op voorbereid bent. Weet met behulp van een pitch goed te onderbouwen waarom je denkt dat het zal gaan zoals het moet gaan. Er wordt soms te makkelijk over gedacht maar als aanvrager heb jij de verantwoordelijkheid tegenover je investeerders om een goed plan neer te zetten.
Bij Crowdfunding vraag je om een gunst van de investeerders, namelijk dat zij in jouw bedrijf investeren. Zorg dat je je investeerders dankbaar bent. Niet alleen in de vorm van het nakomen van de gemaakt financiële afspraken, maar bedank ze bijvoorbeeld door het geven van een korting op jouw product of dienst. Het gros van de investeerders heeft niet alleen interesse in het bedrijf maar ook in het product of de dienst. Geef de investeerders bijvoorbeeld een rondleiding om ze op deze manier goed kennis te laten maken met het bedrijf. Door het geven van een korting kun je van je investeerders klanten maken en in sommige gevallen zelfs ambassadeurs van je bedrijf.”
Tips voor investeerders
Spreid je investering over meerdere projecten. Uiteraard is het mogelijk om in een enkel project te investeren maar je kunt beter in 10/20 projecten investeren. Op deze manier spreid je je risico’s.
Lees bij het selecteren van de projecten goed de pitch door, spreekt naast het bedrijf de ondernemer jou ook aan? Zie jij toekomst in de desbetreffende markt? Kijk zelf ook altijd wat je verder nog kunt vinden over het bedrijf of de ondernemer op Google. Volg bij het maken van een keuze vooral je onderbuikgevoel.
Heb je nog vragen over de mogelijkheden van Crowdfunding? Neem dan vrijblijvend contact op met Geldvoorelkaar.nl.