Innovatieve franchiseformules in Nederland: The Avocado Show

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Het retail-landschap in Nederland en daarbuiten verandert in rap tempo. Toenemende internationalisatie, lagere toetredingsbarrières en verdergaande technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat de retail een grote uitdaging tegemoet kan zien om businessmodellen aan te passen aan het de nieuwe werkelijkheid, zo signaleerde Rabobank vorig jaar. De sleutel tot succes: innovatie. Door innovatie kunnen retailers zich blijven onderscheiden van de concurrentie. Daarmee is innovatie volgens Rabobank geen ‘strategische optie’ meer, maar een absolute voorwaarde om te overleven. We vroegen drie innovatieve Nederlandse formules hoe zij in deze markt hun plek wisten te veroveren. De eerste innovatieve formule uit deze reeks is ‘The Avocado Show’.

Kevin Bonet – International Development Manager The Avocado Show

The Avocado Show begon in 2017 als een restaurant met 45 zitplaatsen in de Amsterdamse Pijp. Deze introductie ging viral op social media en maakte The Avocado Show in een klap bekend bij tienduizenden mensen. De formule heeft nu nog steeds het grootste bereik op social media. De focus op avocado, de perfecte match met de globale gezondheidstrend en de ongekende populariteit van het idee, leidden onder andere tot een forse investering van Shawn Harris, de voormalige eigenaresse van Avocado-gigant Nature’s Pride. Inmiddels is The Avocado Show uitgegroeid tot een volledig concept en wordt er hard gewerkt aan een tweede restaurant met twee keer zoveel ruimte aan de Keizersgracht in Amsterdam. Ook opende de eerste franchise in Brussel afgelopen november en is er een quick servicerestaurant dat opereert via bezorgpartij UberEats.  “We zijn ervan overtuigd dat wat wij doen over 5 tot 10 jaar nog steeds goed is”, zegt International Development Manager Kevin Bonet. “In de afgelopen tien jaar is de avocadoconsumptie in de EU bijvoorbeeld verviervoudigd omdat mensen steeds bewuster bezig zijn met eten en avocado precies in die trend past. Wij zien onszelf inmiddels dus als een health casual formule.”

Uniek in Nederland

The Avocado Show is de enige partij in Nederland die op deze manier bezig is met avocado. “Natuurlijk zijn er wel een aantal goede formules in de health casual markt”, zegt Bonet. “Denk bijvoorbeeld aan sweetgreen of Dean & David. Niet vergelijkbaar met wat wij doen, maar we vinden ze wel tof. Wereldwijd zijn er wel spelers die doen wat wij doen, bijvoorbeeld in New York. Wat ons dan weer onderscheidt van die partijen is dat wij als enige een compleet concept hebben. Zo hebben we bijvoorbeeld avocadofrites gelanceerd op de afgelopen Horecava. We hopen dat die eind van het jaar in de schappen van de grote supers liggen.”

Groeien via franchise

Franchise is voor The Avocado Show een relatief makkelijke manier om ook buiten Amsterdam voet aan de grond te krijgen. Bonet: “We zoeken de juiste partners. We zijn een jong team en relatief klein, dus we kunnen niet zelf gaan onderzoeken en investeren in andere Europese steden. Franchisers zijn dan bij uitstek geschikt omdat zij hun stad als geen ander kennen.”

 

Volgende week belichten wij een andere innovatieve Nederlandse franchiseformule.

 

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-season-art-class