Definitie en status CRO
Onlangs bracht Emerce de eerste Nationale CRO Monitor uit die volledig is gericht op Nederlandse organisaties en professionals. Uit deze monitor blijkt dat professionals sterk verdeeld zijn over de status van Conversie-optimalisatie (CRO) in Nederland. Zo verschillen de meningen over de definitie van CRO, het rapportcijfer voor de toepassing in Nederland, het niveau van kennis en de toepassing in Nederland vergeleken met andere landen.
De algemene definitie die Emerce hanteert luidt als volgt:
“CRO is het verbeteren van het conversiepercentage, waardoor uit hetzelfde aantal bezoekers en/of ontvangers meer leads, sales of een ander conversiedoel gehaald worden.”
Een ding waar professionals het wel over eens zijn is dat investeren in CRO zich terugverdient. 98% van professionals is het hier namelijk mee eens. Ook het belang van CRO binnen een digitale marketingstrategie blijkt groot en belangrijker dan ooit tevoren. 44% van professionals geeft namelijk aan dat het belang van CRO aanzienlijk was de afgelopen 12 maanden en 17% ziet CRO zelfs als cruciaal binnen hun marketingstrategie. Ruim 75% geeft aan dat het belang van CRO binnen online marketing het afgelopen jaar is gegroeid.
98% van Marketing Professionals: “Investeren in CRO verdient zich terug”
Voorlopers en belangrijke Tools
Bedrijven die volgens professionals op dit moment hét voorbeeld op het gebied van CRO zijn, zijn Booking.com, Coolblue en Bol.com. Andere bedrijven kunnen veel leren door naar deze grote organisaties te kijken.
De tools Hotjar (51%), Visual Website Optimizer (VWO; 40%), Google Optimize (37%) en Optimizely (30%) worden het meest gebruikt binnen CRO. Hotjar en VWO worden echter twee keer zo vaak aangeraden door professionals als Google Optimize en Optimizely.
Conversie boosters
Het aansluiten bij het doel en/of de behoefte van de bezoeker wordt door professionals gezien als de belangrijkste factor binnen CRO. Ook usability, simplicity en psychologische mechanismen worden benoemd als belangrijke boosters.
Personalisatie wordt gezien als de grootste trend binnen CRO het afgelopen jaar. Hiermee wordt het creëren van relevante individuele klantbeleving op maat bedoeld. Deze klantbeleving wordt gebaseerd op data en informatie over persoonlijke gewoonten en voorkeuren die eerder vergaard zijn via het internet.
- Personalisatie wordt tot nu toe het meest toegepast op landingspagina’s en homepages. Ook de klantaccount omgeving, upsell mogelijkheden en e-mail worden relatief vaak gepersonaliseerd.
- Data over de bekeken producten, bekeken pagina’s/categorieën, transacties/aankopen en de geografische en demografische kenmerken van de bezoekers worden het meest gebruikt als input voor personalisatie.
- Datatrics en BlueConic zijn de bedrijven aan wie dit het meest wordt uitbesteed.
De CRO professional
De CRO professional moet beschikken over verschillende skills om zoveel mogelijk uit de dienst te kunnen halen. Investeren in CRO zonder de juiste mensen wordt namelijk als zinloos beschouwd.
“84% vindt investeren in CRO zonder de juiste mensen zinloos”
Benodigde skills:
Wat halen we hieruit?
Hoewel meningen over CRO verdeeld zijn, zijn professionals het eens dat CRO van groot belang is en van toegevoegde waarde kan zijn, mits er de juiste mensen op worden gezet. Investeer als bedrijf daarom in het vinden van professionals met de juiste skills. Wil je hier meer over weten of vraag jij je af of dit voor je website interessant is? Neem dan contact met ons op!
Shanna Drost
Online Marketeer – Invest Online
055-538 04 60
s.drost@investonline.nl