Toen Frank Fontein zeven jaar geleden de masterfranchise van InXpress voor Nederland begon, kon hij nog niet vermoeden dat de formule in 2020 hard op weg zou zijn de grootste reseller van logistieke diensten te worden. Dit is in het Verenigd Koninkrijk al het geval en Fontein ambieert dat dus ook voor Nederland. Inmiddels heeft InXpress zestien franchiseregio’s in Nederland en is er ruimte voor groei naar ruim dertig. “In Engeland hebben we meer dan 100 franchisers en staan ze in de rij om een regio te bemachtigen”, aldus Frank. Jos Nefkens, een van de eerste franchisers in Nederland, is mede-eigenaar geworden van InXpress Nederland. “Het stipje aan de horizon voor ons is om marktleider te worden, dus we gaan er de komende jaren volle bak tegenaan!”
InXpress, dat wereldwijd meer dan 400 franchisekantoren heeft, bedient voornamelijk mkb-bedrijven die maandelijks €500 tot €5.000 uitgeven aan vooral internationale zendingen. “Voor ondernemers in dit segment is het belangrijk dat ze het vertrouwen hebben dat hun zendingen goed verlopen. Wij kunnen het niet beter doen dan onze leveranciers. Dat zijn de A-merken als DHL Express, UPS, FedEx en TNT. Wij kunnen echter wel voor een VIP-service zorgen. We zoeken zaken uit waar nodig, beantwoorden alle vragen en hebben korte lijntjes met de grote vervoerders. Noem ons maar ‘het mannetje voor het vervoer’, altijd bereikbaar en persoonlijk betrokken. Dat persoonlijke klantcontact vinden wij heel belangrijk. De ondernemers in ons klantenbestand snappen dat, zij vervullen die functie ook vaak voor hún klanten. Tijd, geld en gedoe besparen voor onze klanten is het motto”, Aldus Frank.
Gedreven salestijgers
De franchisenemer die echt goed bij InXpress past, is een gedreven salestijger, valt Jos Nefkens bij. “Wij verdienen onze boterham met sales en service. De bijbehorende discipline is absoluut nodig om een succesvolle ondernemer te worden. Als je dat doorzettingsvermogen hebt, leidt dat tot zeer goede verdiensten, waarbij €10.000 per maand geen uitzondering is. We merken dat echt goede franchisenemers niet makkelijk te vinden zijn en die zoeken we natuurlijk wel. We zijn streng in onze selectie om achteraf teleurstellingen te voorkomen”, aldus Jos.
Uitgebreide begeleiding, on- en offline
Aansluiten bij InXpress Nederland betekent volop training en uitgebreide begeleiding. “Wij trainen onze beginnende franchisenemers zoveel als nodig is om te groeien. Voorheen gebeurde dit in een soort klaslokaal met schoolbord en beamer. Helaas is dat tijdelijk vervangen door Skype en Teams. Ik vind het vele malen leuker om mensen persoonlijk te trainen. Ook meelopen met bestaande, succesvolle ondernemers is onderdeel van de opleiding. Normaliter komen we ook drie of vier per jaar keer ergens in het land bij elkaar om kennisuitwisseling makkelijker te maken. Dan nodigen we een leverancier uit die een presentatie houdt. Er zijn ook extra trainingen, bijvoorbeeld op het gebied van sales. Ook wereldwijd delen we kennis en ‘best practices’ via een wereldwijde nieuwsbrief. Dit gebeurt natuurlijk ook via de InXpress University, waar ondernemers alles kunnen vinden om bij ons succesvol te worden. Denk hierbij aan trainingsfilms en allerlei kennisdocumenten”, aldus Frank.
Werken vanuit elke gewenste plek
De franchisenemers van InXpress hebben in principe geen kantoor nodig om hun sales te kunnen doen. In het begin ligt de totale focus op acquisitie, na verloop van tijd komt daar ook het optimaal verlenen van service bij. “Een van de mooie kanten van de InXpress-formule is de mogelijkheid om overal te kunnen werken. Een laptop een telefoon en een goede internetverbinding zijn dan het gereedschap”, aldus Jos.
Geen massamarketing
Op marketinggebied zijn er digitaal tal van tools voorhanden die InXpress-ondernemers kunnen gebruiken, al voert de formule geen massamarketing. “Daar hebben wij niets aan. Wij zoeken vooral naar kleinere shippers die in- en export doen. Die vinden we door onszelf op bedrijventerreinen te presenteren. In die situaties merken we ook dat ondernemers de persoonlijke aandacht voor henzelf en hun bedrijf erg op prijs stellen. Wij op onze beurt willen graag weten hoe we ondernemers kunnen ondersteunen met hun internationale zendingen. Elkaar over en weer wat gunnen is de basis. Het leuke is dat dit overal ter wereld goed werkt, of je nu in Vietnam, Engeland of Amerika bent. Mensen doen immers graag zaken met mensen”, aldus Jos.
Ondanks corona 20% groei
Ondanks de coronacrisis is InXpress in het afgelopen jaar met zo’n 20% gegroeid. Vorig jaar begonnen twee nieuwe franchisenemers. “Toegegeven, we hadden graag meer ondernemers willen verwelkomen, maar in een crisis worden mensen toch wat terughoudender. Het komt inmiddels wel weer op gang. Ons concept is voornamelijk gestoeld op de salesinzet van onze franchisenemers, die bij ondernemers langsgaan om te informeren of er hulp nodig is met internationale verzendingen”, aldus Jos.
[box]Ontvang gratis meer franchise informatie over InXpress ![/box]
Oeps! We konden je formulier niet vinden.