Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Jumbo en La Place houden sterke groei vast

Jumbo Groep Holding kijkt terug op een sterk eerste halfjaar van 2018, waarin het de positieve groeiontwikkeling van voorgaande jaren heeft kunnen vasthouden. De consumentenomzet onder de Jumbo formule steeg met 3,8% naar € 3,898 miljard. Voor het overgrote deel kwam dit voor rekening van de sterk autonome groei van 3,3% ten opzichte van een marktgroei van 2,3% (bron: GfK). Het marktaandeel van Jumbo Supermarkten nam hierdoor in het eerste halfjaar verder toe tot circa 19,5%.

Jumbo verwacht haar positie op de Nederlandse markt komend halfjaar verder te kunnen uitbreiden door de opening van verschillende nieuwe winkels, waaronder de eerste 25 naar Jumbo om te bouwen EMTÉ supermarkten.

De omzet van La Place steeg in het eerste halfjaar met 30% naar € 78,5 miljoen, onder meer dankzij de opening van zes nieuwe restaurants in binnen- en buitenland. Zowel Jumbo als La Place geven aan dat zij een toenemende behoefte aan gemak en ontzorging zien bij hun klanten, alsmede een groeiende belangstelling voor gezond en lekker eten.

Aanhoudende groei

“De aanhoudend gunstige omzetontwikkeling in dit eerste halfjaar van 2018 legt een stevig fundament onder onze ambitie om dé omnichannel foodretailer van Nederland te worden,” zegt CEO Frits van Eerd. “We zetten in op verdere groei, waarbij we vasthouden aan onze klantgerichtheid en onderscheidend aanbod van hoge kwaliteit tegen de laagste prijzen, en tegelijkertijd een flink aantal vernieuwingen doorvoeren op het gebied van klantgemak en winkelbeleving rondom lekker en gezond eten. Zo blijven we het assortiment verse seizoens- en streekproducten verder uitbreiden. We zijn erg blij dat onze miljoenen klanten deze koers waarderen.”

Extra boost door Smulweb

Jumbo heeft het voornemen om haar strategie gericht op foodbeleving een extra impuls te geven door de geplande overname van Smulweb, Nederlands grootste online voedings- en receptenplatform waar honderdduizenden bezoekers elkaar adviseren en inspireren over lekker eten.

Online omzet stijgt razendsnel door

Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is de omzet van online bestelde boodschappen via Jumbo.com en de Jumbo app in het eerste halfjaar van 2018 met maar liefst twee derde toegenomen. Om de groei van online verder te kunnen faciliteren, is in mei 2018 een tweede E-Fulfilment Center (EFC) in gebruik genomen. Dit online distributiecentrum in Raalte voor directe levering van bestellingen via Jumbo.com voegt extra capaciteit toe aan het bestaande EFC van Jumbo in Den Bosch.

Omzet La Place

Restaurantketen La Place zag in het eerste halfjaar van 2018 de omzet stijgen met 30% naar € 78,5 miljoen. Het aantal restaurants is in deze periode gegroeid tot 98. Daaronder bevinden zich inmiddels 14 vestigingen buiten onze landsgrenzen. Op de Nederlandse thuismarkt lag de nadruk op nieuwe locaties langs snelwegen, op luchthavens en in treinstations.

×