Op woensdag 20 november jl. heeft de Nederlandse supermarktketen Jumbo haar tweede Belgische vestiging geopend, in Rijkevorsel. Daarnaast is de supermarktketen volgens consumentenorganisatie Test-Aankoop een ‘kleine lokale prijzenoorlog’ begonnen.
Goedkoper
In het door Test-Aankoop uitgevoerde onderzoek werd in Pelt (België) en Budel (Nederland) de winkelwagen gevuld met vijftig representatieve producten. In Pelt betaalden de onderzoekers van 124 euro voor de vijftig producten, een mix van verse etenswaren, merkproducten en artikelen van het huismerk. In Budel, ongeveer twintig minuten rijden verderop, kostten dezelfde artikelen bij elkaar 145 euro.
De eerste vestiging van supermarktketen Jumbo in België is dus 17 procent goedkoper dan de dichtstbijzijnde winkel in Nederland. Dat meldt de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws.
Prijzenoorlog in Vlaanderen
Hoewel Jumbo anders dan in Nederland geen laagsteprijsgarantie afgeeft, kiest het volgens Test-Aankoop wel voor zeer scherpe prijzen.
Volgens Het Laatste Nieuws ligt een prijzenoorlog in Vlaanderen op de loer, ondanks dat Jumbo volgens de krant bij zijn komst naar België heeft verkondigd geen prijzenoorlog te zullen starten. Volgens Test-Aankoop worden Belgische concurrenten, zoals het Colruyt-concern, “gedwongen om ook lager te gaan”, aldus woordvoerder Simon November van de organisatie tegen Het Laatste Nieuws.
Jumbo Rijkevorsel
Eerder berichtte De Nationale Franchise Gids al over de start van Jumbo in België. Inmiddels is de tweede vestiging van Jumbo België een feit. Meer dan honderd nieuwsgierige klanten stonden in de rij om de opening van de nieuwe Jumbowinkel bij te wonen. Aan keuze qua supermarkten is er in Rijkevorsel in elk geval geen gebrek. Op amper honderd meter van Jumbo zit de Nederlandse rivaal Albert Heijn en nog een beetje verderop zit Aldi. Ook supermarkten Lidl en Delhaize zijn iets verderop aanwezig.
Heel wat waarnemers vrezen dan ook voor een prijzenslag. “Hoewel Jumbo niet per se de laagste prijs garandeert, kiest het in de praktijk voor een scherpe prijspositionering, ergens tussen Colruyt en Albert Heijn.”
Nieuwe vestigingen volgen
Volgens CFO Ton van Veen heeft de supermarktketen een buitengewoon sterke start genomen in België. Tijdens de eerste week lag de omzet in de Peltse vestiging de helft hoger dan verwacht.
Over twee weken, op 4 december, opent Jumbo de derde vestiging, in Rekem bij Lanaken. Volgend jaar verwacht de keten twaalf tot vijftien Belgische winkels te openen. Op termijn ligt de ambitie zelfs op honderd winkels in heel België.