Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Nu ook Shopping-advertenties in Bing!

Sinds korte tijd is Microsoft Shopping (in het verleden ook wel Bing Shopping genoemd) beschikbaar in Nederland. Hiermee wordt het mogelijk om naast tekstadvertenties ook Shopping-advertenties in te zetten. Deze uitgelezen kans voor webshops om meer verkeer en opbrengsten via de zoekmachine Bing te krijgen. Microsoft Shopping was eerder al beschikbaar in verschillende landen zoals Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Amerika. Nu volgt Nederland. Aangezien de functie pas net beschikbaar is gekomen maakt nog niet iedere adverteerder hier gebruik van. Neem nu als eerste de posities in, ben je concurrentie voor en behoudt het verkeer via Bing naar jouw webshop en verbeter mogelijk jouw resultaten.

 

Shopping in Bing heeft net als in Google een soortgelijke prominente positie in de zoekresultaten, namelijk boven en rechts naast de organische resultaten. Net als bij de introductie van Google Shopping verwachten we bij Microsoft Shopping een verschuiving van het verkeer;

  • zoekverkeer van tekstadvertenties verschuift naar shoppingadvertenties.
  • via Shopping nóg meer verkeer via advertenties en minder via organische resultaten.

Door de weergave van producten met afbeeldingen, prijs en verkopersnaam hebben de Shopping resultaten een hoge(re) attentiewaarde. De shoppingresultaten van Bing sturen de bezoekers direct door naar productpagina’s van de adverteerders. De conversieratio’s van shoppingcampagnes liggen vaak hoger dan bij zoekcampagnes.

 

Shopping-resultaten in Bing, naast de betaalde en organische resultaten.                       Shopping-resultaten in Bing, boven de betaalde en organische resultaten.

 

Verschillen met Google Shopping

Hoewel Microsoft Shopping erg op Google Shopping lijkt, zijn er ook verschillen.

  • In Google Shopping is het mogelijk om aanbieders en prijzen te vergelijken, in een apart tabblad. Deze functie heeft Microsoft Shopping niet.
  • Doordat Google Shopping een vergelijkingsfunctie betreft heeft Google de veiling ook opengesteld voor andere vergelijkers (Comparison Shopping Services).
  • Met een marktaandeel in Nederland van (volgens eigen zeggen) bijna 10 procent heeft Bing een veel kleiner aandeel ten opzichte van Google. Hoewel het aandeel van Bing veel kleiner is dan Google, betreft dit in absolute aantallen een mooie aanvulling in verkeer en opbrengsten.
  • Momenteel wordt Microsoft Shopping enkel op desktop en tablet getoond in Nederland.

 

Implementatie Microsoft Shopping

Wacht niet langer en zorg dat jouw producten ook via Microsoft Shopping worden getoond. Wil je aan de slag met Microsoft Shopping? Momenteel is het in bèta beschikbaar, wat inhoudt dat je een whitelisting via Microsoft nodig hebt. Heb je deze (via een online agency) gekregen, dan moet je nog een aantal stappen doorlopen.

Voor het adverteren via Microsoft Shopping is een productfeed nodig met daarin alle vereiste productinformatie, zoals producttitel, productomschrijving, productafbeelding, prijs en bestemmingspagina. Dit kan dezelfde feed als voor Google Shopping zijn, maar in sommige gevallen is een aparte feed voor Microsoft aan te raden.

Bedenk bij het implementeren van Microsoft Shopping goed of je dezelfde strategie, feeds en campagnes als Google Shopping wil gebruiken. Belangrijk aandachtspunt bij het implementeren van Microsoft Shopping is het invullen van de naam van de verkoper. Deze kan maar één keer worden gekozen en ingevuld en later niet meer worden aangepast.

Hier vind je meer informatie over het implementeren van Microsoft Shopping Campagnes.

Wil je hier meer over weten of vraag jij je af of dit voor jou bedrijf en/of franchise formule interessant is? Neem dan contact met ons op. Invest Online is exclusief Select Agency Partner van Microsoft Advertising en kunnen daarmee klanten als eerste toegang geven tot het nieuwe Shopping.

 

 

 

Erik van der Linden
Online Marketeer – Invest Online
088 – 374 78 15
e.van.der.linden@investonline.nl

 

 

×