De detailhandel heeft in juli 3,8 procent meer omgezet dan in juli 2017, meldt het CBS. Het verkoopvolume groeide met 3,3 procent. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online bijna 22 procent meer omgezet.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in juli. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel ruim 2 procent hoger dan in juli 2017.
Omzet non-foodwinkels ruim 1 procent hoger
De omzet van de winkels in non-food groeide in juli met 1,1 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 0,4 procent hoger dan een jaar eerder.
Drogisterijen realiseerden in juli de grootste omzetstijging. Daarnaast was ook de omzet van de kledingwinkels en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren hoger dan een jaar eerder.
De omzet van de winkels in recreatie-artikelen, winkels in schoenen en lederwaren, de winkels in consumentenelektronica en de winkels in meubels en woninginrichting kromp in vergelijking met een jaar eerder.
Winkels in voedingsmiddelen zetten ruim 5 procent meer om
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in juli 5,1 procent meer omgezet dan in juli 2017. Het volume steeg met 4,7 procent. Supermarkten zetten 6 procent meer om, terwijl de omzet van de speciaalzaken 0,9 procent kromp.
Online omzet bijna 22 procent hoger
De online omzet was in juli bijna 22 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben ruim 13 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 37,5 procent.
De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld.