Jumbo Groep Holding heeft de groeiontwikkeling van voorgaande jaren in het eerste halfjaar van 2019 weten te versnellen. De totale consumentenomzet kwam in de eerste zeven perioden van het jaar uit op € 4,63 miljard. Hiervan heeft € 4,46 miljard betrekking op de Jumbo formule en € 83 miljoen op La Place. De nog niet omgebouwde EMTÉ winkels droegen in het eerste halfjaar nog € 85 mln bij aan de omzet.
De omzetgroei bij Jumbo kwam in belangrijke mate voor rekening van de bestaande winkels – met 7% lag deze autonome groei fors boven het marktgemiddelde. De opening van 44 nieuwe supermarkten, waaronder de resterende EMTÉ winkels omgebouwd naar de Jumbo formule, droeg daarnaast bij aan het bereiken van een historisch hoog marktaandeel (21,6%). Jumbo blijft in 2019 flink investeren in onder meer de (digitale) relatie met haar klanten, productinnovatie en winkelbeleving rondom vers, lekker en gezond eten, een efficiënter netwerk voor thuisbezorging en het uitbouwen van Jumbo België. Ook La Place kijkt tevreden terug op een omzetstijging met ruim 5% naar € 83 miljoen in de eerste zeven perioden van 2019. De foodserviceformule blijft inzetten op verdere groei door middel van haar merkbelofte “Zo smaakt versgemaakt”.
Meer beleving
“Onze strategie om klanten te verrassen met foodbeleving werpt steeds duidelijker haar vruchten af,” zegt CEO Frits van Eerd. “Klanten omarmen deze beweging. Tijdens het winkelen willen ze meer en meer inspiratie opdoen: ruiken, proeven, nieuwe ideeën krijgen, ter plekke eten. Dat verklaart ook het succes van de Jumbo Foodmarkt, waarvan we er nu al zeven hebben door heel het land. Elementen van dit concept voegen we ook vaker toe aan onze reguliere winkels. We merken dat de klant meer besteedt door de extra beleving die we bieden. Dat zien we ook terug in loyaliteit: onze miljoenen vaste klanten vinden het prettig om winkelbezoek af te wisselen met bestellingen via Jumbo.com. Dat is het fundament onder onze koers om dé leidende omnichannel speler van het land te worden.”
Winkelbestand
In de eerste zes maanden van 2019 zijn 20 winkels geheel vernieuwd; tot het eind van dit jaar zijn nog eens 20 winkels aan de beurt. Tussen januari en juni zijn 44 winkels toegevoegd aan het winkelbestand, waaronder de resterende door Jumbo overgenomen EMTÉ supermarkten en de winkels van oud-Plus ondernemer Geert Benders. Leidschendam huisvest sinds juni de zevende Jumbo Foodmarkt van Nederland, een totaalbeleving waar het beste van Jumbo en La Place samenkomt. Ook het gemakswinkelconcept Jumbo City breidde verder uit tot 7 locaties, met een tweede vestiging in Den Bosch. Vanuit haar wens om steeds meer winkels gebaseerd op foodbeleving en prettig boodschappen doen te openen, blijft Jumbo actief op zoek naar geschikte locaties voor deze eigentijdse concepten. Dit najaar breidt Jumbo uit met nog circa 5 nieuwe supermarktlocaties en 2 Jumbo City winkels. Jumbo is bovendien voornemens om de 6 winkels van supermarktketen Agrimarkt over te nemen van de coöperatie CZAV. Deze winkels bevinden zich in het Zuidwesten van Nederland. De transactie is ter goedkeuring voorgelegd aan de ACM.
Jumbo België
Met een eigen organisatie en een nieuw geopend hoofdkantoor in Brasschaat is Jumbo België dit voorjaar op stoom gekomen. Inmiddels werken daar enkele tientallen, deels Belgische medewerkers aan het plannen van Jumbo supermarkten in Vlaanderen. Nog dit jaar zal Jumbo de eerste drie winkels openen in de plaatsen Rijkevorsel, Pelt en Lanaken. Voor 2020 richt Jumbo zich op verdere uitbreiding met zo’n 12 tot 15 nieuwe supermarkten. Op langere termijn ziet Jumbo potentieel voor zeker honderd winkels bij onze Zuiderburen.
La Place
Foodserviceformule La Place noteerde in het eerste halfjaar van 2019 een omzet van € 83 miljoen, een stijging van ruim 5% die vrijwel volledig is gerealiseerd door autonome groei in de bestaande vestigingen. In april lanceerde de keten haar nieuwe merkbelofte ‘Zo smaakt versgemaakt’, alsmede een volledig vernieuwd assortiment met nog meer nadruk op vers, lekker en gezond eten dat zoveel mogelijk seizoensgebonden is. De in juni geopende La Place flagshipstore aan de Amsterdamse Kalverstraat toont haarfijn hoe de populaire horecaketen zich ontwikkelt volgens het principe ‘good food fast’. Onlangs opende La Place ook een restaurant op het vliegveld van Barcelona. Verder dit jaar staan nieuwe vestigingen gepland in onder meer Roosendaal, en Madrid. Het totaal aantal La Place vestigingen zal daarmee uitkomen op 105.