Ahold Delhaize heeft te kampen gehad met een dalende winst in het vierde kwartaal van het afgelopen jaar. De winst is teruggelopen van 744 naar 517 miljoen euro. Over het hele jaar bekeken werd er met 1,8 miljard euro wel winst gemaakt, al is dat wel 1,4% lager ten opzichte van het jaar 2017. Dit blijkt uit de publicatie van de jaarcijfers van het moederbedrijf van onder meer bol.com en Albert Heijn.
Een maand geleden werd al bekend dat de wereldwijde omzet iets gedaald was naar 62,8 miljard euro. Frans Muller, topman van Ahold Delhaize, spreekt ondanks de dalingen wel van een sterke prestatie. “Ahold Delhaize is fit voor de toekomst, met een zeer solide financieel profiel en de juiste structuur om onze merken verder te laten groeien, zowel in de winkel als online.”
De genoemde dalingen zijn niet van toepassing op de online consumentenomzet. Deze steeg het afgelopen jaar namelijk met bijna 25 procent, gecorrigeerd voor wisselkeurseffecten. Daarmee kwam de omzet uit op 3,5 miljard euro. Muller stelt dat het Ahold Delhaize met deze cijfers op weg is om in 2021 zo’n zeven miljard euro online omzet te behalen.
Groei Nederland
De Nederlandse online omzet bedroeg twee miljard euro. Daarmee lag deze groei iets hoger dan de algehele stijging, namelijk 28,3 procent. In het laatste kwartaal behaalde bol.com nog een recorddagomzet van dertig miljoen euro op Black Friday. Ahold Delhaize laat weten dat over heel 2018 bekeken de ebitdamarge van bol.com positief is.
Gekeken naar de ebitda van heel Ahold Delhaize liep deze iets op naar 4,3 miljard euro. De ebitdamarge steeg daarmee met een tiende naar 6,9 procent, De verwachting is dat de marges dit jaar gelijk zullen blijven aan het niveau van 2018.