Specsavers realiseerde in het afgelopen boekjaar een omzet van 175,7 miljoen euro in Nederland. Dit is een stijging van 21 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en is daarmee de hoogste omzet ooit.
De verkoop van brillen van Specsavers steeg met 28 procent procent en de verkoop van hoortoestellen met 10 procent. Bij contactlenzen was de groei 4 procent. In de categorie optiek was de groei te danken aan het feit dat winkelbezoekers daadwerkelijk iets kochten. Binnen hoortoestellen zijn het de stijgende volumes die de groei bevorderen.
Nationale groei
De omzetgroei in Nederland blijft iets achter bij de wereldwijde ontwikkeling. De internationale omzet kwam uit op 3,92 miljard euro, een stijging van bijna 25 procent. Specsavers is actief in 11 landen. Nederland is de derde grootste omzetmarkt na het Verenigd Koninkrijk en Australië. De franchiseformule telt in Nederland 143 winkels. In de loop van de tijd wil het van oorsprong Britse familiebedrijf groeien naar 175 winkels.
De boekjaren 2016-2017 en 2018-2019 sloot Specsavers Nederland ook al af met een recordomzet. In boekjaar 2016-2017 bedroeg dit record 140 miljoen euro en in 2018-2019 150 miljoen euro.
Vernieuwd winkelconcept
Vorig jaar introduceerde Specsavers een nieuw winkelconcept. In oktober 2021 opende de eerste pilotwinkel met het nieuwe concept. Winkels die in aan de richtlijnen van het nieuwe winkelconcept voldoen zijn een stuk kleiner dan de reguliere winkels. De meeste winkels zijn de helft kleiner in oppervlakte. Dit betekent dat het assortiment ook de helft is van een normale winkel. Daarnaast is er in de nieuwe winkels maar één meetruimte. Het idee achter het nieuwe concept is dat Specsavers wil kijken of het met minder oppervlakte dezelfde service aan klanten kan bieden.