Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Starten bij een starter, samen op avontuur

Stel je bent ondernemer, het loopt goed en je denkt: ik ga verder als franchise. Dan komt daar een hoop bij kijken. Regelgeven, handboeken, hoe ga je franchisenemers selecteren, hoe zoek je locaties, zoveel vragen. Het is verstandig je daarbij te laten helpen. Je komt binnen in een bestaande markt en dan? Laat je je afschrikken of zie je de kans om te laten zien dat jij vernieuwend en anders bent dan “de gevestigde orde”? Kies je dan een franchisenemer die zijn of haar sporen al heeft verdiend bij een andere formule? Of kies je iemand die nog helemaal vers is in franchiseland.

Voor de ondernemer geldt hetzelfde. Je hebt besloten om niet ‘gewoon’ ondernemer te zijn, maar als franchisenemer te gaan ondernemen. Sluit je je dan aan bij een grote bekende naam, waar zaken al redelijk vastliggen? Of kies je juist voor een nieuwkomer, waar veel opties nog openliggen en er ruimte is voor het ontdekken en samen optrekken.

Dat de combinatie starter/starter heel goed samengaat, laten Loes van de Looveren en Pascalle Spijkers van de nieuwe formule Bakkertje Bol zien.

Opzetten van een franchiseformule

Loes van de Looveren is eigenaar van franchiseformule Bakkertje Bol, van origine een banketbakker, gestart door haar vader. Mede door de komst van een supermarkt zag vader in dat het ouderwets bakker zijn geen stand zou houden, dus er moest toch vernieuwd worden. 5 jaar geleden besloot Loes ook mee te werken en begon haar eigen Bakkertje Bol vestiging. Dit verliep goed, het concept van een ambachtelijke en gezellige bakkerswinkel sloeg aan en het smaakte naar meer. Zo werd het besluit genomen om het aantal winkels uit te gaan breiden en hiervoor te kiezen voor een franchiseformule. Het opzetten van de formule heeft ongeveer 1,5 jaar geduurd en in januari 2019 startte de eerste echte franchisevestiging in Breda. Pascalle Spijkers werd geselecteerd als franchisenemer en mocht als eerste franchisenemer aan de slag. Pascalle was al bekend binnen Bakkertje Bol en haar ondernemerschap en karakter vormde wat Loes betreft een goede match.

Bakkertje Bol wil in de komende 5 jaar naar 10 vestigingen groeien. Hierbij willen zij zich ook buiten Brabant vestigen. Op de vraag of het feit dat zij nog klein en nieuw zijn als een belemmering wordt ervaren bij het vinden van franchisenemers, is Loes heel stellig. “Nee totaal niet, iemand die franchisenemer wil worden heeft vaak zelf al een goed beeld bij wat voor franchiseformule hij of zij aan wil sluiten. Degenen die bij ons in aanmerking komen, zijn juist de mensen die niet bij een grote organisatie willen horen, waar alles al helemaal vastligt. Daarnaast vinden wij het heel belangrijk dat onze franchisenemers echt passen bij ons familiebedrijf en bij wat wij willen uitstralen. Dat vindt elkaar wel. En daarnaast, zo heel groot willen we op dit moment nog niet worden. Wij willen niet een formule zijn met een groot hoofdkantoor ergens in het midden van het land, waar alleen maar wordt gekeken naar zoveel mogelijk vestigingen openen. Wij willen die lijnen juist kort houden”.

Franchisen bij een startende formule

Grootste voordeel van een startende formule met een startende franchisenemer is volgens Loes dat zij zelf van de vloer komen, dus weten wat er speelt en bij komt kijken. “Wij houden korte lijnen met de franchisenemer, maar hebben ook wel de contacten en de ervaring van het “grote bedrijf”.

Maar als startende franchisenemer beginnen bij een startende franchiseformule. Is dat niet dubbel eng? Volgens Pascalle is het vooral heel erg leuk. “Je bent echt samen nog aan het ontdekken en ook al ligt er heel veel vast, er is nog ruimte voor verandering en verbetering”. Pascalle draait sinds 1 januari de Bakkertje Bol in Breda, de derde winkel, maar de eerste franchisevestiging. Pascalle was al onderneemster en komt uit een horecafamilie. Ze had nooit echt het plan om een franchiseondernemer te worden, maar toen Loes haar vroeg om franchisenemer te worden van Bakkertje Bol, pakte zij die kans vol aan. “Het mooie van franchise is dat de franchisegever mij heel veel uit handen neemt, zodat ik me lekker op de winkel kan richten. Natuurlijk is het mijn verantwoordelijkheid om de tent draaiend te houden, maar het scheelt gewoon enorm veel zelf bedenken en veel rompslomp. Je doet het zelf, maar toch ook weer samen”.

“Het voordeel van een startende formule ten opzichte van een gevestigde naam is dat de lijnen nog kort zijn, de betrokkenheid over en weer extra groot is en natuurlijk het enthousiasme en de ambitie. Alles ligt nog open en samen halen we de kinderziektes er wel uit”. Pascalle is met name met die korte lijnen heel erg blij. “Bij een bestaande, meestal grotere franchisegever, ben je naar mijn idee toch meer een nummer. Als ik een probleem heb, dan bel ik Loes. En Loes helpt mij het oplossen of doet dat voor mij. De begeleiding is ook supergoed. Een ondernemer kan niet overal even goed in zijn en mijn franchisegever kijkt echt samen met mij waar ik nog wat hulp zou kunnen gebruiken. Ik krijg dan ook volop hulp en mogelijkheden om me daarin te ontwikkelen. Zolang je ervoor open staat, kan er heel veel. En ik denk dat dat toch makkelijker gaat bij een nog nieuwe, kleine formule.

De flexibiliteit in een nieuwe formule is ook veel groter. “Wij hebben een vast en een flex assortiment. Bepaalde broodjes en sappen zijn gewoon overal hetzelfde, maar we hebben ook de mogelijkheid om echt op de lokale markt in te spelen met producten en acties”.

Advies en mogelijke nadelen

Op de vraag of je als franchisenemer van een nog onbekende formule veel last hebt van het ‘onbekend maakt onbemind’ gevoel, is Pascalle van mening dat dit wel meevalt. De naam Bakkertje Bol is vrij snel geaccepteerd. Mensen komen bij ons omdat ze kiezen voor ambacht, sfeer en de mogelijkheid om gewoon even snel wat te kopen of om hier even lekker te gaan zitten. Er zitten hier bijvoorbeeld veel studenten, die weten ons wel te vinden”.

Tot slot vroegen we Pascalle, wat zij aan startende franchisenemers adviseert, die zich willen aansluiten bij een nieuwe franchiseformule. Je hebt tenslotte niet de mogelijkheid om een groot aantal vestigingen te bezoeken en zo onderzoek te doen. “Als er al een vestiging is, ook al is dat geen franchise en is het er maar eentje, ga daarheen. Loop binnen, probeer het product. Zorg dat het product je aanspreekt, zorg dat de formule je aanspreekt. Het is belangrijk om ook een goede klik met je franchisegever te hebben, want je hebt elkaar echt nodig. Je gaat samen bouwen en je hebt zelf iemand nodig om op terug te vallen. Ik voel me echt thuis in de Bakkertje Bol familie. Ik houd van de korte lijnen, het kleinschalige en het niet-massale. Zorg dus dat je een franchiseformule kiest die dat ook wil en ook in de toekomst belangrijk vindt”.

×