Goed nieuws voor de detailhandel, de omzet in februari is met vijf procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Zowel de food- als de non-foodsector zagen de omzet stijgen. Online deed het ook erg goed, hier was een omzetstijging van zeventien procent zichtbaar.
In de non-foodbranche groeide de omzet in februari ten opzichte van vorig jaar met 5,4 procent. Onder andere winkels in doe-het-zelfartikelen, drogisterijen en elektronica zagen dat de omzet steeg. Bij de schoenenwinkels bleef de omzet ongeveer gelijk en kledingwinkels zagen haar omzet dalen.
In de foodbranche was een omzetstijging van 3,7 procent zichtbaar ten opzichte van vorig jaar, supermarkten lagen boven dit gemiddelde met een stijging van 4,1 procent. Speciaalzaken stegen met eén procent ten opzichte van vorig jaar.
Online
Online werd er een omzetstijging van zeventien procent gerealiseerd ten opzichte van vorig jaar. Webwinkels zagen hun omzet met 15,8 procent stijgen en multi-channelers zagen een omzetgroei van 18,8 procent.
Minder faillissementen
Mede dankzij de stijgende lijn in de omzet van de detailhandel waren er ook minder faillissementen in maart. In totaal waren er 29 faillissementen, wat vergeleken met de 38 faillissementen van februari goed nieuws is. Vergeleken met vorig jaar lag het aantal faillissementen in maart wel iets hoger, toen waren dit er twee minder. In totaal zijn er tot nu toe 97 faillissementen in de retail.