Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Tubz maakt van de snoepautomaat een franchiseconcept

De magie van die ouderwetse snoepautomaten, met zo’n draaiknop waar je een muntje in kunt doen. Daarop baseert Tubz Europe een succesvol franchiseconcept dat nu ook in Nederland wordt geïntroduceerd. Ondernemers kunnen het groot aanpakken, of het als bijverdienste doen. “Ze betalen geen franchisefee en hoeven niet zelf locaties te zoeken. We willen het echt een boost geven.”

U kent ze wel: die automaten met een draaiknop, vol met snoep, snacks of speelgoed, verpakt in een plastic capsule. Een muntje inwerpen, goed doordraaien, en een capsule valt in het bakje. Onweerstaanbaar voor veel kinderen. Het fenomeen blijkt springlevend, bewijst Tubz Europe.

Tubz is een van oorsprong Brits bedrijf, met inmiddels 300 franchisenemers in haar thuisland, dat in Ramon Baudoin een Nederlandse partner heeft gevonden. Baudoin, die een studie als tolk Mandarijn-Chinees heeft voltooid, was zakelijk actief in China. “Onder andere bij een bedrijf dat deze ‘vending machines’ maakt. Zo kwam ik in contact met Tubz en leerde ik hun franchiseconcept kennen. Een prachtig concept om ook in Nederland uit te rollen.”

Zelf is Ramon Baudoin ook al sinds 2015 actief in de vending-branche en is een samenwerking gestart met Tubz onder de naam Tubz Europe om de succesvolle franchiseformule die ontwikkeld is in Engeland verder in Europa uit te rollen.

Vorig jaar zijn, bij wijze van proef, de eerste franchisenemers van start gegaan. Baudoin: “We zijn begonnen met 3 franchisenemers, in Amsterdam, Nijmegen en Oss. Nu willen we franchisenemers gaan zoeken in Nederland. We willen het een boost gaan geven.”

‘Deze artikelen verkopen zichzelf’

Automaten en locaties

Het franchiseconcept is heel transparant. De ondernemer neemt een ‘bundel’ af van Tubz, bestaande uit een aantal automaten met toebehoren, een voorraad capsules met snoep, snacks of cadeautjes en bedrijfskleding. En niet te vergeten: de ondernemer hoeft zelf niet te zoeken naar locaties. Tubz selecteert, in het verzorgingsgebied dat de ondernemer wil bedienen, net zo veel geschikte locaties als het aantal automaten in de bundel. Tubz regelt ook de toestemming van de eigenaar van de locatie.

Baudoin: “Dat zijn altijd plaatsen waar veel mensen komen en die kansrijk zijn voor een goede verkoop. Denk aan wachtruimtes, zwembaden, biljartcentra, cafés, jachthavens, cafetaria’s, garages. Er moet wel supervisie op de automaten zijn.” In Engeland bleek dat de franchisenemers het lastig vonden om zelf plaatsen te vinden voor die automaten. “Tubz zoekt daarom voor de franchisenemer geschikte locaties en regelt het contact met de eigenaar van die locatie.” De ene plek is die andere niet, natuurlijk. Als een plek in de eerste maand slecht loopt kan de automaat ergens anders worden geplaatst.

De automaten, en het concept, moesten iets worden aangepast aan de Nederlandse markt. Baudoin: “In Engeland betaal je 1 pond. De slogan is daar: ‘It’s clear, it’s round, it’s 1 pound’.

Een munt van 1 euro is minder waard dan een pond. Dus wij hebben besloten grotere cups te maken met een verkoopprijs van 2 euro. De apparaten zijn daarvoor aangepast.”

Om de 2 of 3 weken

Het werk als franchisenemer is eenvoudig. Je plaatst de automaten op de locatie en gaat eens in de 2 of 3 weken ernaartoe om de automaat bij te vullen en de opbrengst eruit te halen. Ter plekke draag je 20% van de opbrengst af aan de locatie waar de automaat staat. Dat is alles. “Franchisenemers hoeven geen commissie aan ons af te dragen, geen fee te betalen. Ze zijn wel verplicht om de artikelen bij Tubz te bestellen.” Denk aan bijvoorbeeld Haribo of Maoam snoep, Pringles, olijven of salami-worstjes.

Tubz is de eerste die dit type vending-automaten, die geen elektriciteit nodig hebben, als franchise exploiteren. Baudoin: “Er zijn wel franchiseconcepten met van die grote kasten met snoep, frisdrank en dergelijke. Die zijn veel duurder, hebben een grotere locatie nodig met elektriciteit, moeten ook meer omzet maken om rendabel te zijn.”

×