Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Waarom je nu in e-mailmarketing moet investeren

Elk jaar bevestigen alle e-mail benchmarks het weer: e‑mailmarketing is hét best presterende kanaal in de onlinemarketingmix. We leggen je graag uit waarom e‑mailmarketing zo’n waardevol marketingkanaal is.

E‑mail heeft de hoogste ROI

Je kunt er niet omheen. Al jaren is de ROI van e-mailmarketing by far het hoogst. En ook in 2019 is dit nog zo. Net als je denkt dat de gemiddelde e-mail ROI niet veel hoger kan, stijgt deze nóg verder. In 2018 was het gemiddelde rendement op e-mailuitgaven € 38 voor elke € 1 die in het kanaal werd geïnvesteerd. Nu is dat gestegen tot een ratio van 42/1. En om dit even in perspectief te plaatsen; een ROI van 5/1 wordt meestal als goed beschouwd voor een marketingcampagne.

Meten = weten

In een e-mail kun je vrij gemakkelijk meten. Wel zo handig om te weten wat er met jouw e-mail gebeurt. De volgende statistieken zijn goed op te maken uit e-mails: hoe vaak een mail wordt geopend, hoe vaak er in een mail wordt geklikt (en waar), het aantal uitschrijvers, bounces (als een mail niet kan worden afgeleverd) en doorgestuurde e‑mails. En door alle linkjes te ‘taggen’ kun je in Google Analytics precies zien wat het verkeer uit je mailings op je website doet.

E‑mail is persoonlijk én goed voor je klantrelatie

Via e‑mail kun je heel persoonlijk met je klanten of potentiële klanten communiceren. En omdat het persoonlijker is, helpt dat om sterkere relaties op te bouwen. Het is dus een perfect kanaal om ook ná een transactie of contactaanvraag contact te onderhouden. Daarmee kun je er dus ook voor zorgen dat er geen waste ontstaat bij je media spend bij bijvoorbeeld Google Ads of Social Ads. Het is tenslotte zonde als je bestaande klanten nogmaals op zoek naar jou moeten gaan.

De halve wereld gebruikt e-mail

Met 3,9 miljard e-mailgebruikers wereldwijd (in 2019), kun je wel stellen dat, ongeacht jouw branche of sector, jouw klanten waarschijnlijk ook wel e-mail gebruiken. Dit enorme aantal gebruikers betekent dat meer dan de helft van de wereldbevolking e-mail gebruikt – en de acceptatie van e-mail zal naar verwachting blijven stijgen. Ter referentie: Facebook heeft 2,41 miljard actieve maandelijkse gebruikers vanaf juni 2019.

En ook de totale tijd die besteed wordt aan het lezen van e-mails neemt toe. Gemiddeld besteden mensen 2,5 uur per dag aan het lezen en controleren van persoonlijke e-mail. 90% van de mensen controleert persoonlijke e-mail op het werk, 85% neemt een kijkje voor het werk en bijna een op de vier mensen ziet wat er nieuw is in hun inbox voordat ze uit bed komen. Kortom; e-mail is springlevend!

Bron: https://theblog.adobe.com/love-email-but-spreading-the-love-other-channels/

Bij e‑mail kun je goed personaliseren

Zoals gezegd is e-mail juist heel persoonlijk. Tenminste, het kán heel persoonlijk zijn. In heel veel mails wordt, helaas, nog geen personalisatie toegepast. En dat is zonde, want personalisatie is eigenlijk een must binnen e-mailmarketing. Hierbij gaat personalisatie verder dan je klant alleen aan te spreken met zijn/haar voornaam. Het gaat hier namelijk om het bereiken van jouw klant/prospect op het juiste moment met de juiste boodschap. Zo zou je ervoor kunnen kiezen om je prospect andere content te sturen dan jouw klanten. Het personaliseren van dit soort e-mails is tegenwoordig niet meer zo ingewikkeld, waardoor je dus niet meer één nieuwsbrief naar iedereen uitstuurt, maar iedereen de content binnen een mail veel beter afstemt op de ontvanger.

De data blijft van jou

Tenslotte—en niet geheel onbelangrijk—is in het tijdperk van de AVG data een hot topic. Alle data die in je e-mailmarketingsysteem staat is ook echt van jou. Dit betekent ook dat je op elk gewenst moment alle data kunt exporteren. Dit is bijvoorbeeld bij alle social media giganten niet mogelijk.

Wil je hier meer over weten of vraag jij je af of dit voor jouw bedrijf en/of franchise formule interessant is? Neem dan contact met ons op,

×