Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Gaat The Read Shop op in Bruna?

Audax Groep, het moederbedrijf van onder andere de (franchise)labels AKO, The Read Shop, Marskramer, Plantage en Toys2Play neemt boekhandelsketen Bruna over van Shared Stories Group wat gevolgen zal hebben voor de filialen van The Read Shop.

Bruna blijft Bruna

Bruna en Audax Groep zijn voornemens om in 2020 de krachten te bundelen. Daarover hebben Shared Stories Group – 100% eigenaar van Bruna – en Audax overeenstemming bereikt. Bruna blijft onder zijn eigen naam opereren. Het combinatiebedrijf, dat een omzet van 350 miljoen euro zal hebben, gaat Audax Groep heten. De bedrijven hopen door de fusie schaalvoordelen te kunnen benutten en efficiënter te kunnen werken.

The Read Shop

Daarentegen lijkt het volgens Retailexpert Hans van Tellingen de bedoeling dat de filialen van The Read Shop, ook een (franchise)label van Audax, na de overname onder de naam Bruna verder gaan. De Retailexpert gaf in een radio-uitzending van De Ondernemer zijn mening over de zet van Audax.

De keuze om door te gaan onder de naam Bruna is volgens Van Tellingen een goede. “Bruna is een icoon in de Nederlandse retail. Die naam pakt mij meer dan The Read Shop. Het klinkt wat gezelliger, Nederlandser en in goede zin, kneuteriger.” Volgens de Retailspecialist is het wel belangrijk dat Audax zich blijft focussen op hun specialisme boeken en tijdschriften.

Een iconisch merk

Daarnaast zou de samensmelting zorgen voor optimalisatie en kwalitatieve versterking van het gecombineerde retailnetwerk in steden, dorpen en high traffic locaties zoals stations en vliegvelden. Ook is Audax uitgever van tijdschriften als Vriendin, Weekend, Mijn Geheim en HP/De Tijd.

Stefan Hutten, CEO van Bruna: “De retailformule van Bruna past naadloos binnen het portfolio van het nieuwe Audax en kan zich door de ketenkracht van Audax verder ontwikkelen. Daarnaast leveren onze mensen met hun specifieke expertise bijvoorbeeld op het gebied van e-commerce een waardevolle bijdrage aan de gecombineerde organisatie.”

Casper de Nooijer, CEO van Audax: “Met deze krachtenbundeling werken wij verder aan de toekomstbestendigheid van zowel Bruna als de Audax-organisatie. Het combineren van inkoopkracht, logistieke voordelen en het samenbrengen van talentvolle mensen levert grote voordelen op. Bruna is een iconisch merk en gaat binnen Audax Groep een prominente rol vervullen in de verdere uitvoering van onze strategie als logistieke retailer.”

De franchisenemers

De meeste Bruna-winkels zijn van franchisenemers. Audax en Bruna hebben samen 1.700 werknemers en 1.300 eigen winkels, franchisenemers en aangesloten ondernemers. Het is niet direct duidelijk of er gevolgen zullen zijn voor de werknemers of franchisenemers

De transactie is onder andere onderworpen aan de goedkeuring van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2020 afgerond. Partijen maken geen financiële details bekend.

×