Mooze.nl kan alle promotionele en huisstijlmaterialen leveren, of dat nu een visitekaartje, menukaart, flyer of een zitzak is. Het unieke aan het concept van Mooze is dat het ook een zogenoemde whitelabel-omgeving kent die handig is voor franchiseorganisaties: een gepersonaliseerde online portal voor bestelgemak en uniformiteit. Eigenaar Sietze van der Wal legt uit wat de voordelen voor franchisegevers zijn.
Mooze is een platform dat bedrijven in staat stelt alle marketing-communicatiemiddelen die ze nodig hebben volledig online te bestellen. Het is een open webshop waar iedereen kan bestellen. “Wij kunnen voor bij ons aangesloten partijen ook een whitelabel-variant van onze online portal maken”, legt Van der Wal uit. “Dit betekent dat zij in een eigen online omgeving producten kunnen bestellen, in de look & feel van hun formule. Wij kunnen die materialen vervolgens snel leveren. Eén van de voordelen is dat bedrijven op deze manier geen voorraad hoeven aanhouden, maar heel gericht kunnen bestellen wat er op dat moment nodig is.”
Vanuit Sparkles naar Mooze
Van der Wal richtte in 2011 samen met Mark van Heusden Sparkles op, een creatief e-commerce-bedrijf met technologie die uitgaat van de gebruiker. “Een van de activiteiten die Sparkles aanbiedt, valt binnen het onderdeel van de Kaarten Carrousel”, vertelt Van der Wal. “Daar bieden we gebruikers een platform waar ze online echte kaarten kunnen maken. Dat doen we met eigen labels en merken, maar ook met whitelabel-partners.”
Inmiddels werken er ruim 75 mensen bij Sparkles en het bedrijf groeit nog steeds. Het team bestaat onder andere uit webdevelopers, online marketeers, serviceteam-medewerkers, data-analisten en redacteuren.
De stap naar drukwerk en promotiematerialen voor bedrijven bleek vanuit de basis van Sparkles niet groot. In 2017 was Mooze een feit. Het bedrijf heeft inmiddels al een mooie klantenkring opgebouwd met franchiseorganisaties, retailers en resellers.
Met Mooze wil Sparkles zich niet puur aan de printkant manifesteren. “We hebben daarom geen naam gekozen met ‘druk’ of ‘print’ erin”, legt Van der Wal uit. “We wilden een leuke, pakkende naam die blijft hangen. Marketingcommunicatie is heel breed. Het kan een flyer, een website of een redactioneel artikel zijn, maar ook een post op Facebook of Instagram. Het gaat dus lang niet altijd om gedrukte vormen. De mogelijkheid om puur printmateriaal te bestellen, biedt Mooze uiteraard ook.”
Groeiende behoefte aan eigen online omgeving
Van der Wal merkte de afgelopen jaren een groeiende behoefte bij franchiseorganisaties om binnen een eigen omgeving marcom-materialen aan te bieden en te beheren. “In het geval van franchiseformules is er veel tijd en geld gestoken in het ontwikkelen van zo’n formule”, zegt Van der Wal. “Franchisegevers willen er dan ook graag voor zorgen dat hun franchisenemers zich zoveel mogelijk houden aan huisstijlconventies. Dan is het voor de consument duidelijk dat hij overal te maken heeft met dezelfde formule. Ook is het een manier om je als formule te onderscheiden van de concurrentie. Mooze biedt franchisegevers die mogelijkheid, in een gebruiksvriendelijke omgeving binnen hun eigen huisstijl en look & feel, maar wel met de vrijheid voor de individuele franchisenemer om er zijn lokale invulling aan te geven.”
Geen voorraad
De portal die Mooze franchisegevers biedt, is een universele online applicatie, die wordt aangepast voor de klant. “Alle materialen die een bepaalde formule via de applicatie wil aanbieden, staan in deze omgeving digitaal klaar”, vertelt Van der Wal. “Alleen aangesloten leden kunnen inloggen en kunnen alles wat de formule aanbiedt hier bestellen, of dat nu menukaarten, posters, flyers of vlaggen zijn. Het grote voordeel is dat de formule de materialen niet op voorhand hoeft te produceren. Wij maken ze op het moment dat ze besteld worden en doen dat ook snel. Als er dan op enig moment een verandering plaatsvindt in de huisstijl van de formule, betekent dat dat er alleen een online aanpassing moet plaatsvinden en dat er geen voorraad overbodig is geworden. Inspelen op de actualiteit is hiermee ook eenvoudig en toegankelijk geworden.”
Inzicht in kosten
Ook de kosten voor de materialen zijn via de online omgeving erg inzichtelijk. “Alle leden krijgen een eigen account”, legt Van der Wal uit. “De formule kan aan de hand daarvan precies zien wie wat wanneer besteld heeft. Dit stelt franchisegevers ook in staat om gericht te sturen op vestigingsniveau, als bijvoorbeeld blijkt dat een vestiging weinig aan marketing en communicatie doet, maar hier wel behoefte aan heeft, waarna een helpende hand geboden kan worden. Tevens is er het inkoopvoordeel: het scheelt in de kosten om al het materiaal op één plek te laten maken en het is beter beheersbaar.”
Online editor voor personalisatie
Mooze is nog lang niet uitontwikkeld: op korte termijn komt er in de online omgeving ook een editor beschikbaar die gebruikers kunnen benutten om online aanpassingen te doen in hun bestellingen. “De online editor kan gebruikt worden om materialen te personaliseren”, legt Van der Wal uit. “Denk bijvoorbeeld aan posters met een variabel beeld of tekst of aanbiedingen met een foto die lokale franchisenemers zelf kunnen toevoegen. Zo kunnen promotiematerialen gemakkelijk worden aangepast per vestiging.”
Samenwerking met gerenommeerde productiepartijen
Mooze werkt samen met gerenommeerde productiepartijen. Van der Wal: “Onze klanten kunnen er dus van verzekerd zijn dat wij altijd kwaliteit kunnen waarborgen, wat natuurlijk van groot belang is voor printproducten en promotiematerialen. We werken zowel in Nederland als daarbuiten samen met partijen die bewezen kwaliteit leveren.”
Mooze is geen prijsvechter
Van der Wal benadrukt dat Mooze absoluut geen prijsvechter is. “We zijn zeker niet de goedkoopste partij op de markt. Wij richten ons op kwaliteit, service en beleving en vinden het belangrijk dat mensen gemakkelijk snel hun materialen bij ons kunnen bestellen. Wij willen onze klanten ontzorgen als verlengstuk van de afdeling marketing.”
Stap naar het buitenland
Steeds meer partijen in Nederland zien de meerwaarde van Mooze. De volgende stap is het buitenland. “We zijn op dit moment druk met de voorbereidingen voor de stap naar onder andere Duitsland”, zegt Van der Wal. “Ruimte en ambitie voor expansie zijn er altijd.”