Ik sprak laatst een oude bekende van me uit de branche. Hij belde me om weer eens samen met de benen op tafel te praten over de toekomst van zijn bedrijf.
“Peter we moeten groeien”, begon hij. “Ik ben ervan overtuigd dat we meer omzet kunnen pakken, zeker in het seizoen. We zullen groter moeten worden dan onze concurrent. Alleen dan kan ik de markt verslaan.”
Klinkt velen wellicht bekend in de oren, denk ik maar wat is eigenlijk de definitie van groter worden? Ik vroeg hem daar naar. Enigszins verbaast staarde hij mij aan. Dus ik stelde hem de vraag: wordt succes bepaald door de grootte van de winkel, de breedte en diepte van je assortiment of door de aangeboden formule? Is dat in je ogen de oplossing voor meer omzet?
Natuurlijk trekt een grote pui, optimale ligging en een grotere winkel meer aandacht bij de consument maar wat is nu de trigger bij de klant om juist bij jou winkel naar binnen te gaan en om terug te blijven komen? Wat bindt de klant aan jou winkel? Wat doe je nu anders dan je collega die ook boter, kaas en eieren verkoopt?
Durf anders te zijn, pak de formule waar je bij zit als basis en verbeter die basis, gooi er je eigen saus overheen en zorg dat je op elk gebied ‘onverslaanbaar’ bent. Zorg voor je eigen unieke lokale onderscheidende producten en ga voor de top, laat je klant mee beslissen in het beleid, volg de trends en vul die in. Geef voedingsadvies aan je klanten. Stem je winkel echt af op de lokale wensen en markt. Organiseer klantenpanels, innoveer, ontwikkel door, pionier en onderneem. Investeer!
En zeker niet vergeten…. neem je mensen daarin mee.
Ik besef mezelf dat het allemaal open deuren zijn maar wie is er echt bezig om van buitenaf bij zichzelf naar binnen te kijken? Juist, alleen die ondernemers die echt succesvol zijn, de winnaars!
Peter Wille – senior adviseur franchise, Flynth
T: 06 2569 1912