Het zijn rumoerige tijden en de horeca ziet er anders uit dan voorheen. Coronamaatregelen en regels vanuit de overheid zorgen voor nieuwe uitdagingen. Om goed voorbereid en future-proof te blijven ondernemen in de horeca zijn aanpassingen nodig. Tijd om de horeca opnieuw uit te vinden. Horeca apparatuur leverancier Hakvoort Professional ziet kansen voor de horeca met nieuwe omzetstromen.
Nieuwe omzetstromen met ‘blurring’
Retail en horeca lopen steeds vaker in elkaar over. Dit fenomeen van branchevervaging wordt ook wel ‘blurring’ genoemd en is al een tijdje gaande. Vaak zien we vooral de retail uitstapjes maken naar de horeca, voorbeelden zijn o.a. tuincentra waar je ook kunt lunchen en boekenwinkels met eigen cafés. Maar andersom is blurring ook goed mogelijk door als horecazaak een stukje retail aan te bieden. Zoals restaurants die hun wijncollectie te koop aanbieden of hun huisgemaakte sauzen, pesto’s, kruidenmixen mode- en woonaccessoires (online)verkopen. Hoewel een culinair avondje uit en maaltijdbezorging de core business blijven, helpen innovatieve omzetstromen om meer omzet te genereren.
Maaltijdpakketten
Wat supermarkten kunnen, kan de horeca beter. Vergelijkbaar met de bekende verspakketten kunnen restaurants hun eigen maaltijdpakketten voor thuis aanbieden. Met deze pakketten bereiden gasten met behulp van de instructies en de samengevoegde ingrediënten een restaurantwaardige maaltijd. En daar hoeft het niet te stoppen: ook voor het dessert en gebak kunnen pakketten worden samengesteld. Leuk om cadeau te geven of om zelf mee aan de slag te gaan.
Online speciaalwinkel
Restaurants beschikken over een schat aan kostbare, exclusieve en heerlijke ingrediënten die doorgaans niet in de supermarkt te koop zijn. De lekkerste biologische wijnen, olijfolies, speciale kazen, gedroogde worsten of huisgemaakte (pasta)sauzen, kruidenmixen, marinades en dressings, al deze exclusieve producten kunnen via een eigen webshop te koop aangeboden worden. Klanten krijgen zo alvast een voorproefje van het restaurant. Dat smaakt vast naar meer. Om helemaal een uitstapje naar de retail te maken hoeft het daar niet te stoppen. Ook het servies uit de zaak, keukengerei, snijplanken en tafelaccessoires zijn uniek en verdienen een plekje in de online etalage.
Merchandise
The Avocado show doet het al jaren: t-shirts, truien, tassen en accessoires zoals paraplu’s en notitieboekjes aanbieden via een online shop. Dit zal niet voor iedere horecazaak weggelegd zijn maar het laat wel de mogelijkheden zien. Bedrukte koffiekopjes, een paraplu met logo, opbouwbare tasjes, eigen gemaakte kaarten, een zelf samengesteld kookboekje: als het maar bij het concept past.
Samenwerkingen
Bundel de krachten met lokale ondernemers en winkeliers, zoals de bloemist, bioscoop of de kaasboer. Stel speciale arrangementen samen of organiseer events. Zoals een romantisch (thuisbezorgd) diner voor twee met een prachtig boeket van de bloemist. Stel unieke, en heerlijke cadeaupakketjes samen met behulp van producten van lokale winkeliers en bied huisgemaakte producten aan bij lokale winkels. Speel in op de seizoenen en feestdagen en stel bijvoorbeeld kerstpakketten samen voor lokale bedrijven.
Zichtbaar blijven
Het binden van gasten is juist nu heel belangrijk. Blijf online goed zichtbaar door gebruik te maken van social media. Laat vooral zien waar je mee bezig bent. Warm gasten alvast op zodat ze straks als de horeca weer open mag, staan te springen om een bezoekje te brengen. Online zijn veel mogelijkheden: organiseer online kookworkshops, bingo’s of een pub quiz met bijbehorend borrelpakket. Zo blijf je niet alleen zichtbaar, het versterkt ook de merklading en het kan voor extra omzet zorgen.
Maaltijdbezorging breidt uit
Maaltijdbezorging heeft een prominente plek ingenomen in het Nederlandse horeca landschap. Nu het einde van de pandemie nog niet in zicht is, is de verwachting dat deze extra inkomsten bron in de toekomst niet meer weg te denken is. En dat is niet zo gek: de vraag naar maaltijdbezorging neemt toe. Vooral millennials vinden het bestellen van maaltijden heel gewoon. Uit onderzoek blijft dat deze generatie minimaal één keer per maand gebruik maakt van een bezorgapp. Met afhaal en maaltijdbezorging kunnen restaurants meer mensen bedienen.
Naast een aparte kaart voor afhaal en bezorging, bieden steeds meer restaurants speciale pakketten aan. Zoals high tea en high wine pakketten, bier- en borrelpakketten. Met de feestdagen in zicht is het goed alvast na te denken hoe hier creatief op ingespeeld kan worden. Zoals een kerstbrunch aan huis of een compleet verzorgd kerstdiner zonder rommel.