Alleen winkelen is niet langer genoeg, de functie van de winkel verandert van transactiegericht naar klantbeleving. Dit kan op verschillende manieren, blurring is daar één van die ik graag wat meer toelicht. Ik las een mooie beschrijving van blurring:
“Blurring is het vervagen van grenzen die ooit door ambacht, verdienmodellen of wetgeving zijn ontstaan”
Feitelijk is blurring niet anders dan het mengen van functies zoals retail, horeca, cultuur, leisure en dienstverlening. Blurring is een van de middelen om er voor te zorgen dat je klant langer in de winkel blijft, meer commerciële prikkels meekrijgt en de kans op hogere omzet vergroot. Daar kun je nog altijd het verschil maken ten opzichte van je traditionele concurrent. Dat vraagt wel om echt ondernemerschap, willen veranderen en telkens op zoek willen gaan naar nieuwe ideeën en mogelijkheden om je klanten blij te maken.
Binnen Franchise kun je dit niet alleen, dit zal nagenoeg altijd een samenspel zijn tussen franchisenemers en franchisegever. Hierbij is het van belang dat je elkaar ruimte geeft om te experimenteren zonder dat het afbreuk doet aan je kernactiviteit. Maar dat er ook binnen formules ruimte is om te blurren is evident. De formules die ook eigen winkels exploiteren hebben op het eerste oog misschien een voorsprong, je kunt immers nieuwe ideeën makkelijk toetsen. Maar hoe mooi is het dit te combineren met de ervaring van franchise ondernemers, gebruik maken van hun netwerk en klanten. Franchisenemers kunnen hierin het echte verschil maken.
Blurring alleen is niet genoeg, het mengen van verschillende functies vraagt om nog meer servicegerichtheid naar klanten. Door de gedrevenheid van de ondernemers in combinatie met het enthousiasme van zijn of haar medewerkers kan een nieuw initiatief pas echt een succes worden. Uiteindelijk gaat het om het persoonlijke contact en klantgerichtheid iets wat door de consument als steeds belangrijker wordt aangemerkt.
Als nieuwe initiatieven worden opgepakt, uitgetest en telkens worden verbeterd is Franchise een prachtig model om snel en efficiënt nieuwe blurring-concepten te kunnen implementeren.
Kees Seip – Flynth adviseurs & accountants
Kees.seip@flynth.nl