Voor veel ondernemers is het overkomen van een pandemie en hierop acteren een nieuw fenomeen. Je realiseert je direct dat de gezondheid van mensen cruciaal is. Daarnaast stel je als franchisegever direct de vraag, hoe gaat het met de franchisenemers en hun ondernemingen? Als specialist in het verhogen van verkoopresultaten in het MKB zijn wij vanuit Sales Improvement Group altijd bezig met het beïnvloeden van de vijf domeinen die van invloed zijn op de salesresultaten van onze klanten.
Te weten Strategie, Processen, Tools, Vaardigheden en Cultuur en Leiderschap. We analyseren en optimaliseren deze meestal om de middellange en lange termijndoelstellingen van onze klanten te behalen. Maar wat nu te doen wanneer een pandemie je klanten en je eigen franchisenemers per direct treft? Wat doe je dan op de korte termijn. Sleutelwoorden om hier adequaat op te anticiperen en invulling aan te geven waren voor ons toch wel aandacht, creativiteit en flexibiliteit.
Initiatieven
Aynsley Romijnsen en Michel van Hesse hebben alle franchisenemers online gesproken om van hun persoonlijk te vernemen hoe het ging en tegen welke zaken zij in het kader van de bedrijfsvoering aanliepen. Vervolgens is besproken en gediscussieerd over hoe zij met deze tijdelijke abnormale situatie om konden gaan en wat zij van de franchisegever verwachten. Natuurlijk zijn de franchisenemers aan de slag gegaan met hun klanten om hen aandacht te geven en te kijken of en op welke manier zij hun klanten op korte termijn konden helpen. Hieruit kwamen mooie initiatieven naar voren. Er zijn franchisenemers geweest die direct het eerste weekend elkaar opzochten om voor een klant waar zij gezamenlijk werken alle uit te voeren dienstverleningen voor de komende maanden op maat hebben gemaakt, zodat deze online middels webinars uitgevoerd konden worden. Gevolg was een blije klant en de opstap om dit voor meer diensten te gaan doen.
Domeinen
Als franchisegever zijn we gaan kijken naar de domeinen waar onze klanten op korte termijn op dienen te schakelen om hun omzet te behouden en/of uit te breiden. De domeinen strategie, leiderschap en vaardigheden zijn hierbij direct van groot belang. Welke kortetermijnstrategie ga je als bedrijf voeren om je omzet te beïnvloeden? Welke stijl van leiderschap is nodig om je (sales-)medewerkers op afstand (online) leiding te kunnen geven? En welke vaardigheden zijn bij de (sales-)medewerkers nodig om online goede (sales-)gesprekken en online vergaderingen te kunnen voeren? Bij het ontwikkelen van deze diensten hebben we alle input en ervaringen van franchisenemers verzameld en konden zodoende in hoog tempo onze nieuwe online dienstverleningen realiseren. Onder het motto vele handen maken niet licht werk, maar maken het snel en goed mogelijk.
Afgelopen periode hebben we veel online getraind, gecoacht en workshops gedaan. Dat was voor velen nieuw en uitdagend. Dit blijkt goed te werken. Met name wanneer we het inzetten als extra leermoment tijdens het interval tussen klassikale offline-trainingen. Dit zullen we dan ook blijven doen en nemen we op in onze trainingscyclus. Toch ervaren wij ook dat het klassikaal trainen en face to face coaching en workshops uitvoeren de voorkeur hebben. De interactie, energie, dynamiek, verbinding, en het groepsproces is aanmerkelijk beter.
Inmiddels is goed nagedacht hoe we met inachtneming van 1,5 meter afstand veilig workshops en trainingen kunnen uitvoeren. En zijn we met elkaar weer hard aan de slag om het bedrijfsleven aan meer verkoopresultaten te helpen.