In bouw- en vastgoedprojecten wordt informatie al jaren gedeeld via email en WeTransfer, maar wanneer iemand niet in de verzendlijst staat of documenten niet terug kan vinden is er direct informatieverlies. Hierdoor kunnen fouten ontstaan die mogelijk tijd en geld kosten. iBinder biedt een portaal waarop alle gegevens opgeslagen kunnen worden en makkelijk terug te vinden zijn.
Over het portaal
iBinder is een relatief jong en nieuw merk in de Nederlandse markt wat helpt om documenten en documentstromen in bouw- en vastgoedprojecten efficiënt te beheersen. iBinder is qua opzet een imitatie van een traditionele map en is gebaseerd op dezelfde eenvoudige logica. Bij het ontwikkelen van iBinder was de bouwsector het uitgangspunt, deze sector is namelijk bij uitstek dé plek waar de meest gecompliceerde projecten worden uitgevoerd. Het idee: een systeem dat kan voorzien in de complexe behoeften van de bouwsector, die in elke branche kan worden gebruikt.
Geschiedenis
Eind jaren ’90 was de wereld nog niet zo digitaal. Het internet kwam net opzetten en nog lang niet in elke huiskamer was een computer vinden, laat staan op een bouwplaats. Papieren documenten en de traditionele projectmap werden standaard gebruikt voor elk bouwproject.
Met de komst van het internet werd het mogelijk om documenten digitaal naar elkaar te verzenden. Ook werd het mogelijk om documenten van onder andere bouwprojecten op één centrale plek konden worden opgeslagen. Het internet maakte het vervolgens mogelijk om deze informatie gemakkelijk toegankelijk te maken voor medewerkers en externe partners.
In Zweden werd eind jaren ’90 een softwareoplossing bedacht. Het was succesvol, maar veel gebruikers vonden het concept ingewikkeld en kregen het gevoel dat er teveel functies en mogelijkheden in het systeem zaten waardoor het niet meer overzichtelijk werd.
Met een achtergrond in de bouw en ICT hebben Robert Nilsson, Johan Nilsson, Jan Gezelius en Jonas Stålblad bedacht dat deze Zweedse softwareoplossing eenvoudiger, makkelijker en leuker voor de gebruiker moest kunnen worden gemaakt.
Pärmen
Robert Nilsson bedacht dat een oplossing voor het beheren van documenten zo eenvoudig mogelijk gemaakt zou moeten worden. Zo eenvoudig, dat het gemakkelijk en intuïtief in gebruik is en waarbij het moeilijk is om iets fout te doen. Hij vond zijn inspiratie in het computerspelletje Mulle Meck dat kinderen leert over techniek.
Zo ontstond Pärmen, een eenvoudig document management systeem gebaseerd op de tradititonele map en net zo gemakkelijk te gebruiken. Geen moeilijke bediening, maar net zo eenvoudig als in ‘Mulle Meck’. Een systeem waarin het ‘makkelijk is om het goed te gebruiken en waarbij het moeilijk is om fouten te maken’. Pärmen werd geïntroduceerd in de Zweedse bouw- en vastgoedsector en werd een succes. Jaar na jaar nam het aantal gebruikers explosief toe en uitbreiding buiten Zweden werd een logische stap.
iBinder
Het Zweedse Pärmen werd omgedoopt tot het internationale iBinder: de ‘i’ als in internet en ‘binder’ als het Engelse woord voor ordner/map. Dankzij het succes in Zweden was de volgende logische stap het uitbreiden naar andere landen. iBinder begon in Scandinavië waar het in Denemarken en Noorwegen ook snel een succes werd. De volgende stap werd het verder uitbreiden buiten Scandinavië, waarbij het concept in Nederland als eerste geïntroduceerd werd. Momenteel kent Nederland ruim 235.000 gebruikers bij iBinder.