Deze week sprak De Nationale Franchise Gids met Jeroen de Korte, Sales Improver van Sales Improvement Group over zijn stap van een eigen onderneming naar franchisenemer. Ook vertelt hij waarom hij voor franchise heeft gekozen en vertelt hij meer over de franchiseformule.
Eerder sprak De Nationale Franchise Gids al met Sander van der Linden, Sales Trainer en tevens franchisenemer van Sales Improvement Group. Een vervolg op dat artikel is het interview met Sales improver en franchisenemer Jeroen de Korte.
De carrières van Jeroen en Sander hebben elkaar regelmatig gekruist en de franchisenemers zijn geen onbekenden van elkaar. Sinds 2001 hebben zij samen bij meerdere organisaties gewerkt. De franchisenemers wilden beiden graag iets voor zichzelf beginnen, Jeroen nam die stap in 2010 en Sander dit jaar. Daarbij maken ze organisaties graag beter door hun kennis en expertise. Jeroen doet dat in de rol als Sales Improver en Sander doet dat in de rol als Sales Trainer.
Hoe ziet de rolverdeling als franchisenemer er precies uit?
“De Sales Improvers en Sales Trainers werken samen aan totaaloptimalisatie van de sales organisatie. Sales Improvement Group verbetert het verkoopresultaat van organisaties met een praktijkgerichte totaalaanpak. Samen werken we aan een totaalverbetering door middel van 5 domeinen sales strategie, sales structuur, sales cultuur, sales vaardigheden en sales tools. ”De diensten richten zich op inrichten en verbeteren van salesorganisaties en het op het allerhoogste niveau trainen van de vaardigheden van salesmensen en hun managers.”
Wat doe jij als Sales Improver?
“Als Sales Improver focus ik mij op het verbeteren van de domeinen: Salesstrategieën, Salesprocessen & tools. Hierbij werk ik op basis van het SPACE® aan een concreet stappenplan met als doel: verbeteren van sales resultaten.”
Wat houd het SPACE Concept® precies in?
“Het SPACE Concept® is een methodiek die volledig is gericht op een integrale aanpak, waarbij Sales Improvers en Sales Trainers zich focussen op het verbeteren van salesstrategieën en dit doorvoeren tot het trainen van de gewenste vaardigheden. Het door de franchiseformule zelf ontwikkelde concept bestaat uit vijf fasen: Sales Analyse, Plan van Aanpak, Acties, Coaching en Evaluatie.”
Waarom geen eigen onderneming (meer)?
“Ik ben meer dan 20 jaar actief in de saleswereld en was hierin al 10 jaar actief als zelfstandig ondernemer. Als zelfstandige projectmanager zette ik nieuwe bedrijven voor mijn klanten op en hielp ik met het verbeteren van de verkoopresultaten. In mijn praktijk merkte ik enerzijds dat de geïmplementeerde strategieën en structuren succesvoller zouden zijn wanneer deze ook vanaf het begin getraind zouden worden met aandacht voor de noodzakelijke gedrags- en cultuurveranderingen. Aan de andere kant merkte ik dat ik onvoldoende tijd had voor de verbetering van mijn eigen skills en instrumenten.
Ik heb mijzelf toen voor de keuze gesteld zelf blijven doen of om samen gaan werken met een andere organisatie. Ik heb altijd het beste met mijn klanten voor en aansluiten bij Sales Improvement Group is de beste optie. Zij hebben een doorontwikkelde totaalaanpak die continue wordt verbeterd en verrijkt met nieuwe diensten en de samenwerking met trainers die de verbeteringen duurzaam integreren.”
Waarom heb je juist gekozen voor deze franchiseformule?
“Sales Improvement Group is de enige organisatie die realiseert dat het totaal verbeteren van salesprocessen bestaat uit twee verschillende bloedgroepen, en dat is goed vertegenwoordigd met Sales Improvers en Sales Trainers. Als franchisenemer werk je daardoor samen aan de totaaloptimalisatie van sales organisaties.”
Vervolg
Over twee weken spreekt De Nationale Franchise Gids Matthijs Böcker, tevens franchisenemer van Sales Improvement Group. Ook hij geeft zijn blik op franchise en vertelt hoe hij bij de franchiseformule terecht is gekomen.