De mode is bezig aan een sterke terugval in franchise, opvallende uitzonderingen zijn de franchiseformules Hunkemöller, Livera, Lincherie en The Athlete’s Foot.
Mode laat in de franchisesector dieprode cijfers zien: het aantal modeformules in 2017 daalde van 27 naar 22, oftewel een daling van maar liefst 18,5%. Het aantal franchisevestigingen in de mode daalde relatief minder sterk, met 2,6%.
Klantenservice
Modeformules met een sterk accent op klantenservice groeien wel. Zo realiseerde Hunkemöller in 2017 een groei van 13,5% en kondigde Livera aan in de komende jaren nog eens veertig vestigingen te willen openen. Voor nieuwe vestigingen focust Livera op franchise: er zullen voornamelijk nieuwe franchisenemers geworven worden en daarnaast zal er bescheiden geacquireerd worden door overname van zelfstandige retailers.
Nieuwe technologieën
Minder servicegerichte retailers leiden sterk onder de concurrentie van het internet en dan met name van spelers als H&M en Zalando. Zelfs H&M sluit winkels, eerder dit jaar nog in Nijmegen en Sittard. Volgens INretail wordt 80% van de omzet in de mode nog altijd via de fysieke winkel gerealiseerd. Wel maken ook fysieke winkel steeds meer gebruik van digitale technologieën: zo verkreeg Lincherie een patent op een exclusieve 3D-scanspiegel. Deze spiegel is in feite een interactieve paskamerhulp: door de inzet van de 3D-scanspiegel wordt het kiezen van de juiste maat gemakkelijk. De spiegel maakt in één minuut 140 metingen van het bovenlichaam en vertaalt dit door naar de maat. De spiegel geeft ook aan hoe verschillende merken vallen. Ook kunnen er foto’s gemaakt worden om diverse bh’s te vergelijken. De Shape-ID slaat alle gegevens op voor terugkomende bezoeken.