Van werken in de zorg naar ondernemen bij eismann

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Patrick Griemink (47) is al sinds 2008 franchisenemer bij eismann en was vorig jaar nog eismann van het jaar. Hiervoor was Patrick werkzaam in de zorg. Vanuit Assen bezorgt hij de producten van eismann in de noordelijke provincies. Patrick vertelt over zijn ervaring als franchisenemer.
eismann van het jaar

Vorig jaar is Patrick Griemink uitgeroepen tot ‘eismann van het jaar’. Door het jaar heen verdienen de franchisenemers bij eismann punten. Deze punten worden verdient door prestaties op een aantal vlakken; Behaalde omzet, nieuwe klanten, hoogste maandelijkse omzet en het meedoen aan acties en promoties. De eismann franchisenemer met het hoogst aantal punten wint. Ook verdient de winnaar een premie, vermelding in de ondernemersinfo, opname in de Hall of Fame en een uitnodiging voor een reis “Club der Besten”.

Van de zorg naar eismann

Voordat Patrick ging ondernemen bij eismann was hij werkzaam in de zorg. Hier heeft hij gewerkt binnen het vakgebied fysiotherapie, bij een stichting voor blinden en slechtzienden en bij GGZ Groningen. “Ik heb een zorgdiploma en de middelbare tuinbouwschool gevolgd. Daar ben ik ook mee aan de slag gegaan. Ik heb altijd gewerkt met mensen en cliënten in de tuin.”

Daarna heeft hij het roer omgegooid. Patrick legt uit waarom: “Ik wilde meer vrijheid. Ik wou altijd al graag eigen baas zijn. Toen kwam dit op mijn pad. Ik ben op gesprek gegaan en heb daarna meegelopen met een bestaande franchisenemer. Ik heb het vak beter leren kennen en dacht ‘dit is net wat ik leuk vind’. Dat bleek te kloppen.”

Hoe ben je in contact gekomen met eismann?

Patrick is via een bestaande franchisenemer in contact gekomen met de franchiseformule. “Een collega, André, die nog steeds eismann is, kwam veertien jaar geleden aan de deur. Ik was toen net verhuisd. De vorige eigenaar die daar vlak voor mij woonde was al klant van eismann. Andre dacht ‘wie weet wil de nieuwe eigenaar van dit huis ook wel klant worden.’ Wij zijn toen ook klant geworden.”

“Achterop de diepvrieswagen van André stond ‘Collega’s gezocht’ en ik besloot het gesprek aan te gaan. Zo gezegd, zo gedaan. Ik ben op gesprek gegaan en een jaar later eismann geworden.”

Waarom franchise?

Patrick legt uit waarom hij heeft gekozen voor franchise. “Het franchisen bij eismann bevalt me goed. De faciliteiten die eismann biedt zijn heel breed. Ik hoef niet na te denken over marketing, transport of inkoop. Er is een vrieshuis, die wordt gefaciliteerd door eismann, waar ik gebruik van maak. Je maakt gebruik van de hele formule en daar zitten heel veel voordelen aan. Dit bespaart mij veel tijd, die ik weer kan besteden aan de klanten.”

Waarom spreekt dit werk je zo aan?

Patrick vertelt wat hem bevalt aan het ondernemen bij eismann. “Je kunt je eigen tijd indelen en inkomen beïnvloeden. Het klantencontact vind ik met name heel fijn. Ik heb veel klanten die al 13 jaar of langer klant zijn bij eismann. Die heb ik deels overgenomen en deels zelf geworven. Iedere drie weken dat je de klant bezoekt hoor je weer iets nieuws uit het gezin. Je ziet de kinderen opgroeien. Je maakt hele processen mee binnen een gezin. Mensen zijn enthousiast wanneer je aan de deur komt. Ze zitten echt op je te wachten.”

Waren er veel obstakels in de opstartfase?

Het is onderhand al ongeveer 13 jaar geleden dat Patrick is begonnen met franchise. Hij vertelt hoe de opstartfase verliep en welke obstakels hij (niet) tegenkwam. “Eigenlijk weinig. Ik ben begonnen met een diepvrieswagen te huren. De eerste twee maanden heb ik alleen klanten geworven. Op het moment dat je daar goed in bent zegt de formule dat je een dusdanig klantenbestand hebt opgebouwd dat je een diepvrieswagen kunt overnemen. Na twee jaar heb ik ook mijn eigen diepvrieswagen gekocht. Vanaf dat moment ben ik verder gaan uitbreiden. En dat vind ik hartstikke mooi. Voor de rest, je baalt weleens als je een goede klant kwijtraakt. Daarentegen is er vaak ook wel een nieuwe klant die zich aansluit.”

Wat verwacht je van het komende jaar?

Patrick vertelt zijn verwachtingen voor het komende jaar. “Ik verwacht, zolang de coronacrisis er is, dat de omzet hoog blijft. Zodra er weer heel veel dingen mogen zoals op vakantie gaan, verwacht ik wel een dipje. Er zijn het afgelopen jaar een hoop nieuwe klanten bijgekomen. De omzet was daardoor 20 tot 25 procent hoger dan in 2019. Dat lag aan corona, mensen waren veel thuis, weinig op vakantie en weinig uit eten. Ik denk wel dat er een terugval zal komen na de coronacrisis, maar dat is niet erg. Ik deed het ook prima voor corona.”

Heb je nog tips voor andere startende franchisenemers?

Patrick geeft advies aan ondernemers die willen beginnen met franchise bij eismann. “Mijn tip is dat je gewoon een dag gaat meerijden met een bestaande franchisenemer. Ik heb dat ook gedaan en daar heb ik veel van geleerd. Ik dacht toen ook ‘ja dit is wat ik leuk vind’. Dat is ook echt uitgekomen. Als je al een lange tijd met lood in je schoenen naar je werk gaat, dan is dit echt een manier om iets anders te gaan doen. Er is een kleine investering nodig, er is een goede boterham te verdienen, veel vrijheid en goede klantencontacten. Ik kan het echt iedereen aanraden.”

Wat zijn eigenschappen waarover een franchisenemer moet beschikken?

Patrick vertelt over welke eigenschappen je als franchisenemer moet beschikken. “Je moet natuurlijk wel een beetje avontuurlijk zijn. Je moet commercieel en klantvriendelijk ingesteld zijn. Ook moet je kansen zien liggen en hard kunnen werken. Het is geen 9 tot 5 mentaliteit.”

Ondernemen bij eismann

eismann is nog steeds op zoek naar ondernemers die franchisenemer willen worden. Ben jij geïnteresseerd of wil je meer informatie? Vul dan gratis onderstaand formulier in.

Ontvang gratis meer franchise informatie over eismann!

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.