Vaak ben je als bedrijf vooral bezig met het genereren van verkeer naar je website. Maar de hoogte van het verkeer zegt niet altijd wat. Je wilt tenslotte kwalitatief verkeer en weten wat de inzet van de kanalen tegen welk budget je opleveren (ROI).
Het is belangrijk dat de bezoeker op je website blijft en overgaat tot het doel wat je wilt bereiken (bijv. een order plaatsen / leads genereren).
Veel websites hebben er mee te maken. Veel bezoekers maar tegenvallende conversies. Hoe komt dat en wat kun je er tegen doen?
In Google Analytics kun je zien op welke pagina’s veel klanten afhaken. Bijvoorbeeld in de winkelwagen of check-out.
Maar hoe zorg je er nu voor dat je dat percentage afhakers gaat verlagen?
A-B Testen
Google Analytics geeft een hoop inzichten, maar voor echte conversieoptimalisatie moet je verder op onderzoek gaan.
Allereerst zal het gedrag op die pagina geanalyseerd moeten worden. Dit gebeurt bijvoorbeeld met een tool als Hotjar of Visual Website Optimizer. Waarmee gekeken kan worden hoe kijken, klikken en scrollen bezoekers nu eigenlijk op je website? Vervolgens kunnen aan de hand van die analyses de pijnpunten aangepakt worden om te gaan a-b testen.
Een A/B test is een vorm van splittesten waarin 2 varianten van bijvoorbeeld een (opt-in) pagina of advertentie tegen elkaar getest worden om daarmee de conversie ratio te verhogen. De twee varianten (A en B) worden afwisselend getoond aan de bezoekers. 50% van de bezoekers ziet variant A en de andere 50% ziet variant B.
Het optimaliseren van je website is een krachtig middel om het rendement op je marketingactiviteiten te verbeteren.
Bekijk ook eens deze klantcases voor een goed beeld wat er allemaal kan met a-b testen.
Wil je hier meer over weten of vraag jij je af of dit voor je website interessant is? Neem dan contact met ons op.
Miranda de Rijke – Online Marketing Consultant
Invest Online
055 – 538 04 60
m.derijke@investonline.nl