Welkoop in hart en nieren, van personeelslid naar franchisenemer

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Een Welkoop-man in hart en nieren, zo mag je Erik Assen toch wel noemen met 25 dienstjaren binnen de Welkoop-organisatie. De laatste jaren was hij actief als retailmanager, waar hij zich onder andere bezighield met het opleiden van nieuwe bedrijfsleiders bij Welkoop.

Nadat hij zijn sporen had verdiend als bedrijfsleider en retailmanager, besloot hij de overstap te maken van medewerker naar franchisenemer bij Welkoop. Inmiddels heeft hij zelfs 2 vestigingen onder zijn hoede. Waarom die move? Erik vertelt: “Er was al eerder sprake van een mogelijke overstap naar franchisenemer, maar destijds was de tijd er gewoon niet rijp voor. De kinderen waren nog klein en het vraagt veel tijd en energie. Door onderzoek naar een eventuele relocatie van een Welkoop-vestiging, kwam ik in contact met een makelaar. Bij dit contact kwam een stuk grond in Emmen ter sprake. Hierdoor werd ik getriggerd en zo is de bal aan het rollen gegaan. Mijn kinderen studeren en vinden het zelfs wel interessant en staan er helemaal achter. Als retailmanager was ik al veel bezig met het zelf ondernemen, alleen zijn daar in loondienst veel minder mogelijkheden toe. Dus de stap naar het helemaal zelf doen was voor mij eigenlijk heel logisch”.

Naar een vliegende start

Erik is lovend over de begeleiding van nieuwe franchisenemers vanuit de franchiseorganisatie. “Voor nieuwe franchisenemers is er een heel traject. Voor mijzelf was dat iets minder relevant omdat mijn taak juist was om mensen als ik op te leiden. Ik kende het klappen van de zweep dus al, maar weet daardoor ook hoeveel aandacht en tijd er wordt besteed aan het startklaar maken van nieuwe ondernemers. Je wordt als aspirant franchisenemer eerst getest of je geschikt bent om franchisenemer van Welkoop te zijn. Als je verder gaat in het traject, zijn er diverse trainingen. Denk hierbij aan het omgaan met klanten, assortimentskennis, noem maar op. Eerst krijg je een franchiseconsulent toegewezen en als je eenmaal bent gestart, word je gekoppeld aan een retailmanager. Zo heb je dus eigenlijk 2 aanspreekpunten”.

Samen sterk

Over de samenwerking met de franchisegever is Erik louter positief. Zo vindt er vanuit de marketingafdeling bijvoorbeeld een postcodeonderzoek plaats, waarmee voor iedere vestiging wordt gekeken welk type klant in jouw gebied woont en welk type assortiment het beste bij jouw winkel past. Daar worden dan ook de marketinguitingen weer op aangepast. Dit is wat Erik betreft één van de grote voordelen van een franchise. “Welkoop neemt zoveel uit handen. Marketing, kassasystemen, noem maar op. Het kost je natuurlijk iets, maar je krijgt er nog veel meer voor terug. Met name tijd. Tijd die ik aan mijn klanten kan besteden. Want daar draait het toch allemaal om: mijn klanten. Er is bij Welkoop een echt wij-gevoel. Niet alleen tussen franchisegever en franchisenemer, maar ook tussen ondernemers onderling. Zaken worden goed en snel geregeld en er worden ook klanten naar elkaar doorverwezen. Een aantal keer per jaar wordt er een zogenaamd ketenoverleg gehouden. Dit is een klankbord voor de formule. Een ketenoverleg bestaat uit leden van alle gelederen uit de organisatie en heeft verschillen thema’s, zoals marketing, erfdieren, ambitie enz. We beslissen niet, maar geven wel input vanuit onze ervaringen in de winkels”.

Dichtbij en toch ver uit elkaar

De 2 vestigingen die Erik nu runt, liggen op 10 minuten rijafstand van elkaar, maar zijn 2 totaal verschillende winkels. Erik licht die verschillen toe: “De Nieuw-Amsterdam winkel staat met zijn 400m2 al 25 jaar op zichzelf en is vooral een traditionele agri-winkel. De Emmen vestiging is helemaal nieuw, 1200m2 groot en ligt aan een boulevard, omringd door doe-het-zelfzaken. De binnenloop is groot en de winkel kent een heel ander publiek dan in Nieuw-Amsterdam. In Emmen komen er bijvoorbeeld veel meer vrouwen en gezinnen in de winkel. Je zou het kunnen vergelijken met een buurtsuper en een grote luxe supermarkt. In de kern doe je hetzelfde, maar toch ook weer heel anders. Beide concepten passen bij het publiek, dus dat ga ik ook niet veranderen”.

Die tegenstrijdigheid kom je in meer opzichten tegen bij Welkoop. Een tegenstrijdigheid die de formule juist zo ontzettend leuk en afwisselend maakt, volgens Erik. “We staan erom bekend dat we uitstekend advies geven, veel service verlenen en heel veel kennis in huis hebben. Dat maakt ons specialistisch. Maar het terrein waarop we dat doen, is zo enorm groot, dat het juist ook weer heel breed is. Want wij hebben kennis van dierenbenodigdheden, maar ook van grasmaaiers en van zwembadbenodigdheden. We varen uiteraard ook mee op de verschillende seizoenen. Je kunt het zo gek niet bedenken en dat maakt geen dag hetzelfde”.

Blik op de toekomst

Volgens Erik moet je ook wel blijven bijleren, want het gedrag van de consument is in de afgelopen jaren wel heel erg veranderd. Erik legt uit in welke zin: “Welkoop was vroeger de agrarische handel, waar de boer naartoe ging en waar je alleen op rekening kon kopen. Wat je nu ziet, is dat er veel artikelen zijn die mensen gewoon ergens online kopen, maar voor een machine of een groter en duurder product, willen zij het toch gewoon in de winkel zien en proberen. Wat we wel merken is dat er eerst uitgebreid op internet wordt gezocht en dat de klant met die informatie naar de winkel gaat.  De consument weet veel beter wat hij wil en wat hij zoekt. Het is juist leuk om daarover met een klant in gesprek te gaan, dat je er samen achter komt welk product het beste bij hem past”.

Over de toekomst van Welkoop heeft Erik ideeën genoeg. “We zouden nog veel meer beleving kunnen brengen in de vestigingen, dus met demonstraties, mooie aankleding etc. Welkoop is nog lang niet uitontwikkeld”.

Komt er voor Erik nog een 3e Welkoop vestiging bij in de toekomst? “Zeg nooit nooit. Mijn doel is om de vestigingen die ik heb maximaal te laten draaien en daar haal ik nog heel veel plezier uit. Maar wie weet, in de toekomst”.

Tips voor potentiële franchisenemers heeft Erik ook. “Zorgt dat je een klik hebt met het assortiment. Als ik het maar met één van de productgroepen. Medewerkers met kennis op de vloer, daarmee kun je je onderscheiden. Je hebt met klanten te maken, dus het is belangrijk dat je die omgang leuk vindt en dat je daar open in staat. Zorg dat je diezelfde klik met je team hebt, want samen maak je het succes”.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-tubz-europe

banner-volop-kansenV2

franchise-season-art-class