ABN AMRO Franchise Clients

ABN AMRO Franchise Clients

ABN AMRO Franchise Clients

Voor iedere franchiseformule een specialist

ABN AMRO heeft jarenlange ervaring met franchise. Wij bieden u een gespecialiseerd kenniscentrum voor franchiseformules in Nederland en leveren maatwerk voor financiering en verzekering van uw formule.

ABN AMRO Franchise Clients spreekt de taal van de ondernemer. Uiteraard zijn de cijfers belangrijk, maar minstens zo essentieel is de kracht van u als ondernemer zelf. Wij begrijpen de vraagstukken waar u als ondernemer tegenaan loopt, zowel binnen de winkel zelf als in de markt daarbuiten.

De sectoren binnen Franchise veranderen continu. Er komen steeds meer nieuwe concepten die inspelen op de continu veranderende behoefte van de consument. Naast dat er nieuwe concepten bijkomen, zien we dat bestaande formules zich steeds vaker aanpassen aan de trends. Dat vraagt om investeringen en daarmee om specialistische kennis en advies op maat. Wat wil mijn klant? Waar is hij naar op zoek? En hoe help ik hem daarbij? Informatievoorziening wordt steeds belangrijker, om zo het gedrag van uw klanten te volgen en te voorspellen. Zo kunt u uw onderneming bijsturen.

Elke sector binnen Franchise heeft zijn eigen kenmerken, ontwikkelingen en consumentengedrag. Wij hebben specialisten binnen iedere sector. Een winkel binnen de detailhandel heeft nu eenmaal een andere benadering nodig dan een ondernemer binnen de zorg of een grote fastfoodketen of supermarkt. Zo kunnen wij u maatwerk bieden. Volledig gericht op uw onderneming en op uw franchiseformule.

Centrale formule met lokaal ondernemerschap

  • Expertise op het gebied van franchise
  • Juiste producten die passen bij de formule en uw situatie
  • Persoonlijk en deskundig advies
  • Snel en eenvoudig uw bankzaken regelen

Wat bieden wij?

  • Maatwerk voor uw formule
  • Gemak van een vast aanspreekpunt voor alle financieringsaanvragen van uw ondernemers
  • Snelle afhandeling door onze kennis van uw branche en de formule
  • Collectief voordeel voor uw ondernemers

Interviews met franchisenemers

Als franchisenemer wilt u bezig zijn met ondernemen, met uw locatie, met uw klanten. Daarvoor heeft u naast een franchisegever die met u meedenkt ook een bank nodig die kennis van zaken heeft. Dat ook onze klanten dat zo ervaren, ziet u in onderstaande video’s van enkele van onze trotse ondernemers.

Klik hier voor een 60 sec. story van ABN AMRO met Hetty Wassenaar, franchisenemer bij Albert Heijn
Klik hier voor een 60 sec. story van ABN AMRO met Jim Koster, franchisenemer bij Jumbo
Klik hier voor een 60 sec. story van ABN AMRO met Peter van Gelder, franchisenemer bij McDonald’s
Klik hier voor een 60 sec. story van ABN AMRO met Eveline Sijtsma, franchisenemer bij Thomashuizen

jim koster jumbo-filmpje23
peter-van-gelder-filmpje-kleiner
hetty-kleiner

franchisenemer-thomashuizen-delft-video

 

 

 

Logo ABN AMRO

Aangesloten bij De Nationale Franchisegids - logo voor op website formule


Activiteit:De afdeling Franchise Clients verzorgt de inrichting en afhandeling van de overkoepelende afspraken voor het verstrekken van kredieten aan franchisenemers/ondernemers van een formule of winkelketen en is daarnaast kennispartner voor Franchisegevers.
Branche: -
Aantal medewerkers:13 (Afdeling Franchise Clients) (Totaal 21.664)
Klanten:Vertrouwelijk
Vestigingen in het buitenland:In 14 landen wereldwijd

Delen:

‘Ondernemers zijn blij met iemand die ook moeilijke vragen kan stellen’

ABN AMRO Franchise Clients blijft dienstverlening ontwikkelen

Alleen voor een krediet naar de bank? ABN AMRO heeft voor een franchise-ondernemer veel meer in huis. ‘Een vaste relatiemanager, die verstand heeft van de formule, van de sector en van alles wat de bank te bieden heeft’ vertelt directeur Martine Heuff van ABN AMRO Franchise Clients. Een afdeling die haar dienstverlening steeds verder ontwikkelt. Er wordt gewerkt aan een benchmark-tool die helpt een kredietaanvraag te beoordelen. En ook in franchiseland doet de circulaire economie haar intrede.

ABN Amro Franchise Clients heeft een hechte relatie met ongeveer 50 landelijk werkende formules. Grote, gevestigde namen als Albert Heijn, Jumbo, McDonalds en Shell, maar ook kleinere en startende formules. ‘In de basis verstrekken we kredietarrangementen aan formules’, stelt senior relatiemanager Gerrit-Jan Pol. ‘Maar dat is slechts een deel van de behoefte van onze klanten.

Franchisenemers willen passende oplossingen voor betaalverkeer, verzekeringen, en voor de ondernemer zelf. Franchisegevers willen een relatiemanager die precies weet waar het in zijn sector om draait, die begrijpt wat de vraagstukken zijn en daar een visie op heeft.’

Heuff: ‘We koesteren onze klanten. Een vaste relatiemanager kan, gewapend met zijn kennis, ook moeilijke discussies aangaan met ondernemers. Doe je wel de juiste dingen, zet je wel in op de goede initiatieven? Uiteindelijk zijn ondernemers blij met iemand die ook moeilijke vragen kan stellen.’

Strategische partner

‘Omdat we die kennis hebben over de branche en de formule, worden we een strategische partner van franchisegevers’, is de ervaring van Pol. ‘We praten minstens eens per jaar met iedere franchisegever over ontwikkelingen in de sector, en hoe de formule de toekomst ziet.’ Daarom spreekt het vanzelf dat AH een andere franchise-relatiemananager heeft dan concurrent Jumbo, en dat geldt ook voor McDonalds en KFC. ‘De kracht zit hem in de goede relatie tussen bank, franchisegever en franchisenemer. Die driehoek, daar draait het om bij franchise.’

Jarenlang bestond zo’n 80% van de klanten bij ABN Amro Franchise uit retailformules. Er is nu een verschuiving gaande richting ‘leisure’, zoals fastfood- en pizzaformules. Pol: ‘Qua aantal voeren de retailformules nog ruim de boventoon. Maar als er nieuwe formules ontstaan, is dat vaak in de leisure-sector.’ Je ziet het ook in de winkelstraten terug. ‘De leegstand in de winkelgebieden is al een tijdje stabiel op zo’n 7%. Deels omdat het met de retail wel weer goed gaat. Maar ook omdat, op de plaats waar een retailformule wegvalt, er vaak een leisureformule voor terugkomt.’

abna-gjpolMulti-franchise

Heuff: ‘Een duidelijke trend is een combinatie van beide. Leisure en retail samen, dat kan elkaar versterken. Denk aan de schoenenwinkel waar een espresso- en sapbar aan gekoppeld is.’ Pol vult aan: ‘Het zijn vaak franchiseformules die gaan samenwerken, dat is goed. Het mooiste is het als ze onder 1 franchisenemer vallen, zodat er eenheid is in openingstijden en personeel.’ Het bekendste voorbeeld van multi-franchising is de combinatie van Albert Heijn, Etos en Gall&Gall. ‘Ook een goede combinatie is die van de Coöp of de Spar met DIO drogist en The Read Shop. Shop-in-shop is  een mogelijke toekomst voor gemeenten waar de detailhandel krimpt.  Zo’n combinatie van  formules kan de detailhandel in dat dorp overeind houden. De supermarkt wordt ook de plaats waar je de medicijnen afhaalt en die de boodschappen bezorgt.’

 

Ander consumentengedrag, andere verdienmodellen
Retailers zoeken naar nieuwe manieren om competitief te zijn. ABN AMRO benadrukt dat retailers zich daarbij moeten richten op verdienmodellen die beter aansluiten bij het veranderende consumentengedrag. De consumentenbehoefte verschuift naar maatwerk
(mass customisation), gepersonaliseerde aanbiedingen (predictive retailing), gemak (omnichannel) en positieve winkelervaring.Voordelen van een arrangement:

  • Alle aanvragen binnen een formule worden goed op elkaar afgestemd
  • De doorlooptijden zijn korter de bank geeft advies en diensten (zoals betalingsverkeer) op maat
  • De franchisenemer kan profiteren van voordeel op bepaalde tarieven
  • Scheelt de ondernemer tijd, kosten en geld
Prognoses

Hoe moeilijk is het om je te baseren op omzetprognoses in die ‘leisure’-sector? Bij horecaformules als koffiezaken is het deels ook de ‘vent in de tent’ die het succes bepaalt. Pol: ‘Relatiemanagers die specifiek dit type formules bedienen weten veel van zo’n subsector, kunnen beoordelen wat een hype is, en wat een blijvende formule. Bij prognoses is het belangrijk om bij het begin van de relatie al heel goede afspraken maken over de benchmark die je hanteert. Met wie vergelijk je? Het is mogelijk een goede inschatting te maken of deze winkel op deze plek het goed gaat doen. Maar dat vergt wel ervaring.’

‘Professionele franchiseorganisaties zijn best in staat om die inschatting te maken. Ze hebben de kennis en de historische gegevens over een locatie. Maar nieuwe fastfood-formules hebben die benchmark vaak niet, of nog niet voldoende schaalgrootte. Of het zijn buitenlandse formules die toetreden tot de Nederlandse markt. Cijfers uit het buitenland niet zomaar over te plaatsen naar Nederland.’

Benchmark en kredietverlening

‘Een benchmark kan veel waarde hebben bij het meer objectief vaststellen van de potentie van een formule’, vertelt Heuff. ‘Wij zijn bezig met het ontwikkelen van een ‘tool’ die ons helpt met het baseren van een oordeel op basis van benchmark-gegevens. Er gebeurt nu al veel bij kredietverlening: er wordt met de ondernemer gesproken, er zijn prognoses, er komt een kredietanalyse, die wordt gefiatteerd door kredietanalisten… Maar uiteindelijk, als je een succesvolle formule hebt, dan levert dat zoveel benchmarkgegevens op, dat je die kunt gebruiken in de beoordeling.’

Pol: ‘Er kan bij elk zakelijk krediet wel wat misgaan, maar het aantal kredieten waarmee het misgaat is bij franchise veel kleiner dan bij gewone mkb-kredieten. Je hebt vanaf het begin meer objectieve handvaten om te beoordelen of het een succes wordt.  Je kunt geen garantie geven, het blijft mensenwerk; maar je kunt een aantal factoren die standaard zijn voor de branche, toevoegen aan de kredietbeoordeling, dat verbetert de kwaliteit en de snelheid.’

Crowdfunding, kredietunies en MKBobligaties
Nieuwe vormen van financiering, zoals crowdfunding, komen meer van de grond. En nog altijd klagen ondernemers dat banken te veel de hand op de knip houden. Heeft het voor een startende ondernemer of een nieuwe formule nog wel zin om bij de bank aan te kloppen? 
“Natuurlijk heeft het zin om naar de bank te gaan”, stelt Leonard Grijpma. “De klacht dat banken niet willen financieren is van alle dagen. Zelfs in de hoogtijdagen hoorde je dat. We zijn altijd op zoek naar kansen, naar groei, naar nieuwe business. Maar dat betekent niet dat alles financierbaar is. En het klopt dan banken zoeken naar een beter rendement, dat het iets duurder is geworden om te financieren, Anderzijds: de rente is zo laag dat het daardoor ruimschoots gecompenseerd wordt.Het is een uitstekende tijd om te investeren. “Crowdfunding is een absolute trend. Net als kredietunies (coöperaties van en voor ondernemers die onderling krediet verstrekken, red.) en MKB-obligaties (leningen die opgeknipt zijn in coupures en verhandeld kunnen worden, red.). Die schieten als paddenstoelen uit de grond. We zeggen niet: daar zijn we tegen, want dat klinkt als kinnesinne. Als bankier zeg ik: goed dat onze klanten meerdere bronnen van financiering kunnen aanboren. We doen er ook doorlopend onderzoek naar, om te kijken hoe we de klanten kunnen ondersteunen. Maar wij kunnen helaas niet altijd ja zeggen. Niet alles is financierbaar; als er dan een alternatief is, vind ik dat fijn. Maar actief verwijzen naar crowdfunding, dat doen we nog niet. Het probleem is dat crowdfunding nog een beginnend fenomeen is in Nederland, dat nog niet goed gereguleerd is. Als geld op basis van verkeerde voorwaarden wordt opgehaald, daar kunnen we onze naam niet aan verbinden. Elke vorm van financiering moet goed gereguleerd zijn.”
Positieve vibe

Jarenlang zat in de detailhandel het economisch tij tegen, met dalende bestedingen en een consument die de winkels mijdde. ‘Gelukkig gaat het weer beter: de consumentenbestedingen en detailhandelsverkopen nemen toe’, vertelt Pol ‘Er heerst een positive vibe binnen retail. Maar in sommige sectoren worden de pre-crisis-niveaus nog niet behaald. En er zijn sectoren die weliswaar opkrabbelen, maar tegen een achtergrond van dramatische dalingen in het verleden.’

‘Waar nu flink groei in zit, en waar franchise een prachtig model is met veel toekomst, dat is de zorgsector’, tipt Pol. ‘Er komen steeds meer zorgformules, daar is een franchisemodel echt van toegevoegde waarde. De ondernemer wil, en kan, zich volop richten op de zorg die hij verleent. Ga eens kijken in een ouderwets verpleeghuis, en vergelijk dat eens met een initiatief als De Zorgbutler.’

Probleem is hier dat de zorgsector vol zit met wettelijke regelingen die soms een hindernis zijn. Pol geeft een voorbeeld. ‘Startende formules verlenen we krediet op basis van een borgstellingskrediet, uit een potje van het ministerie van EZ. Maar zorg valt onder het ministerie van Volksgezondheid. Dan krijg je dus te horen: het is een prachtig initiatief, we staan er volledig achter, maar Volksgezondheid moet voor het geld zorgen. Ik kom niet vaak triest terug van een gesprek, maar bij het bezoek aan het ministerie was dat wel het geval.’

Circulaire economie

Een andere trend in franchiseland is de intrede van de circulaire economie. Heuff: ‘Je ziet het in de hele maatschappij, en de bank is ook die draai aan het maken. Dat het niet alleen gaat over geld, maar dat je er ook een maatschappelijk belang mee dient. In gesprekken over verdienmodellen gaat het nu ook over duurzaamheid en circulariteit. Er moet natuurlijk wel geld verdiend worden, maar er is meer dan dat. Wij gaan formules niet vertellen wat ze wel en niet goed doen. Maar het gesprek aangaan voegt weer iets toe aan de relatie.’

Heeft u als franchisegever of –nemer vragen naar aanleiding van dit artikel? Ook met u gaan we natuurlijk graag het gesprek aan.

 

 

Contact

Foppingadreef 22 (PAC AA6242)
1102 BS Amsterdam

Telefoon: (020) 628 22 61
Website: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/franchise-clients/index.html

Contactpersoon: De heer G.J. Pol (Gerrit-Jan)
Functie: Senior manager Franchise Clients


skyscraper-banner-website
franchise-season-art-class