Steeds meer ondernemers rijden een elektrische auto. De Tesla Model 3, Kia e-Niro of de Audi e-tron zijn niet meer weg te denken van de Nederlandse wegen. Dat is ook niet zo vreemd, want voor het zakelijk rijden van een elektrisch auto bestaan veel fiscale voordelen. Zo betaal je minder bijtelling, betaal je geen motorrijtuigenbelasting, is er minder onderhoud nodig aan de auto en zijn er niet alleen lokale subsidies beschikbaar voor laadpalen, ze zijn ook fiscaal aftrekbaar. Rijd jij als franchisenemer een elektrische auto en wil je deze graag opladen, bij de zaak of thuis? Dan lees je in dit artikel waar je dan aan moet denken.
Goedkoper dan openbaar laden
De belangrijkste reden om zelf een laadpaal aan te schaffen, in plaats van de auto op te laden bij een openbaar laadstation, is dat dit simpelweg goedkoper is. Bij een openbaar laadstation weet je van tevoren over het algemeen niet wat je gaat betalen per kWh die in je auto gaat, bovendien is er vaak ook nog een starttarief. Gemiddeld gezien kun je ervanuit gaat dat je ongeveer €0,45 per kWh betaalt als je je auto oplaadt bij een openbare laadpaal.
Dat klinkt wellicht als niet zo heel duur, maar als je je elektrische auto thuis oplaadt met een laadpaal van 50five, dan betaal je ongeveer €0,23 per kWh (het energietarief van je energieaanbieder), de helft dus! Een gemiddelde elektrische auto kan ongeveer 15 kilometer rijden op 1 kWh, wat dus betekent dat je per 15 kilometer die je rijdt €0,22 bespaart. Dat is dus het geval wanneer je oplaadt met via een particulier energietarief.
Heb je echter een laadpaal bij je bedrijfspand en een zakelijk energieaanbieder? Dan is het tarief per kilowattuur veel lager, gemiddeld gezien kom je dan uit op zo’n €0,06 per kWh. Een besparing van €0,39 per 15 kilometer die je met de auto rijdt! Wanneer we ervanuit gaan dat een laadpaal ongeveer €2.000 kost inclusief de installatie (de prijs hiervoor is ergens tussen de €1.500 en €2.500, afhankelijk van het type lader, de omstandigheden voor de installatie, de staat van de meterkast en eventuele extra opties), dan betekent dit dat je de laadpaal volledig terug hebt verdiend nadat je ongeveer 77.000 kilometer hebt gereden. Vanaf dat moment verdien je dus geld met je laadpaal. In werkelijkheid heb je de laadpaal echter nog veel sneller terugverdiend, omdat hij fiscaal aftrekbaar is, er zaken als de milieu-investeringsaftrek (MIA) van toepassing zijn en er lokaal vaak subsidies beschikbaar zijn. De gemiddelde zakelijke rijder heeft de laadpaal daarmee in zo’n twee jaar terugverdiend.
Alleen op eigen grond
Behalve dat een eigen laadpaal van 50five onderaan de streep een stuk goedkoper is dan openbaar laden, is het natuurlijk ook gewoon veel gemakkelijker. Je hoeft niet te wachten bij een pompstation of een plekje te zoeken op een openbare parkeerplaats. Je parkeert de auto direct bij de zaak en je hebt dus altijd een vrije plek. Als je bijvoorbeeld een restaurant, bouwmarkt of supermarkt hebt is het natuurlijk ook simpelweg gastvriendelijk voor je klanten. Wist je dat elektrische rijders voor een restaurant vaak specifiek op zoek zijn naar een restaurant met laadpaal?
Wat wel belangrijk is, is dat je een laadpaal alleen mag laten installeren wanneer de plek waar hij gemonteerd wordt op eigen grond is. Heb je geen eigen grond, dan geldt zowel thuis als bij je bedrijfspand dat je een openbare laadpaal dient aan te vragen bij de gemeente. In dat geval is een eigen laadstation voor de auto dus geen mogelijkheid.
Verrekenbaar met de zaak
Wil je zowel bij de zaak als thuis een laadstation laten installeren? Dan hoeven zowel jij als eventuele medewerkers met een elektrische auto niet moeilijk te gaan doen met declaratieformulieren en dergelijken. Wanneer je namelijk kiest voor een slimme laadpaal thuis kan deze de kosten automatisch verrekenen met het bedrijf. Dit zogenaamde backoffice systeem is niet beschikbaar voor alle soorten laadpalen, laat je hierover dus goed informeren door een specialist.
Verplicht vanaf 10 parkeerplaatsen
Heb je meer dan 10 parkeerplaatsen op eigen grond? Dan is het sowieso je verstandig je vast te gaan oriënteren voor een laadpaal. Vanaf 2025 is het namelijk voor alle bedrijven met minimaal 10 eigen parkeerplaatsen verplicht om minimaal één laadstation te laten installeren. Voor iedere volgende 5 parkeerplekken moet de voorbereiding voor een laadstation gereed zijn.
Deze wet is op initiatief van de Europese Commissie op 1 januari 2020 al ingevoerd om elektrisch rijden in Europa extra te promoten. Sinds 1 januari van dit jaar is hij echter enkel van toepassing op nieuwbouw en grootschalige renovatie van bedrijfspanden.