In de eerste periode van 2021 (tot en met week 28) heeft Jumbo een omzet gerealiseerd van € 5,36 miljard, een stijging van € 286 miljoen ten opzichte van de eerste helft van 2020. Dit is in lijn met de verwachtte doelstelling om dit jaar voor het eerst uit te komen op € 10 miljard. De supermarktformule verwacht haar omzetgroei vast te kunnen houden en het Nederlandse marktaandeel van op dit moment 21,8% verder te vergroten. Ook in België doet Jumbo het goed. Op dit moment zijn er 11 winkels bij de zuiderburen en staan voor dit jaar nog 9 winkelopeningen op de agenda.
Tweede halfjaar in teken 100 jarig bestaan
In het eerste halfjaar van 2021 heeft Jumbo met name de focus gehouden op het zo veilig mogelijk doen van boodschappen als gevolg van de aanhoudende coronamaatregelen en het zo goed mogelijk invullen van de sterk verhoogde vraag naar online boodschappen doen. In het tweede deel van 2021 wordt de focus verlegd naar het 100 jarig bestaan van de franchiseformule. “In dit jubileumjaar zetten we de schijnwerpers op onze Jumbo formule”, aldus Frits van Eerd, de CEO van Jumbo. “We doen er veel aan om onze én-én-én formule onder de aandacht te brengen. Dus én het grootste assortiment én de beste service én altijd de laagste prijzen. Dat is het fundament van ons succes en daar houden we onverkort aan vast.”
Stadslocaties
Qua aantal vestigingen is Jumbo minder hard gegroeid en staat de teller op 686 winkels. Op een aantal gewilde stadslocaties, onder meer in Amsterdam en Den Haag, zijn nieuwe winkels geopend. Ongeveer 25 Jumbowinkels zijn in de afgelopen weken geheel vernieuwd en hebben vrijwel alle Jumbowinkels nu ook schappen met populaire producten van HEMA.
Jumbo België
Jumbo is sinds haar entree eind 2019 op de Belgische markt zeer tevreden over de ontwikkelingen bij onze zuiderburen. De resultaten zijn volgens Jumbo boven verwachting en het enthousiasme van Belgische klanten ‘buitengewoon groot’. In het tweede halfjaar van 2021 verwacht de supermarktformule verder te groeien van 11 naar 20 winkels. De ambitie om in 5 jaar tijd door te groeien naar 100 vestigingen blijft ondanks de pandemie onverminderd groot.