GrandVision zag haar omzet in het eerste kwartaal van dit jaar verder toenemen: de omzet is met 6,7 procent en kwam uit op 974 miljoen euro. GrandVision is als brillenconcern het moederbedrijf achter Pearle Opticiens, Eye Wish Opticiens en Charlie Temple.
Als de overnames en invloed van wisselkoersen buiten beschouwing wordt gelaten is er nog altijd sprake van 5,7 procent omzetgroei. Het sterkst stegen de inkomsten op nieuwe markten, zoals in Zuid-Amerika en Azië. Topman Stephan Borchert benadrukt daarnaast dat ook in gevestigde markten, waaronder Nederland, Duitsland en Frankrijk, duidelijk sprake was van omzetgroei. Uit de kwartaalcijfers blijkt dat de winstmarge licht is gedaald. De aangepaste ebitda-marge liep met 0,7 procent terug tot 14,2 procent. Volgens GrandVision ligt dat onder andere aan de managementwisselingen in de Benelux. Ook een uitbreiding van het personeelsbestand wordt als oorzaak genoemd en leidt tot hogere kosten.
Het brillenconcern had eind eerste kwartaal over de hele wereld 7216 winkels. Vorig jaar waren dit er nog zo’n 120 minder. Deze groei van het aantal vestigingen komt vooral door de overname van de Spaanse brillenketen Optica 2000, waarmee er 108 vestigingen bij kwamen.
Onlangs nam GrandVision ook de Nederlandse webwinkel Charlie Temple over. Deze overname droeg mede aan bij, samen met de overname van enkele individuele optiekwinkels, dat de omzet 1,3% hoger lag dan het jaar ervoor. Het moederbedrijf van Pearle en Eye Wish blijft bij de eerder gecommuniceerde doelstellingen voor de middellange termijn: omzetgroei van 5 procent tegen gelijke wisselkoersen. Daarnaast blijft het concern zich de komende tijd roeren op de overnamemarkt voor middelgrote tot grote aankopen.