Afronding overname Bruna door Audax

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Update 10:54 uur, 17-01-2020: De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze week goedkeuring verleend aan de voorgenomen krachtenbundeling van Bruna en Audax Groep. Daarnaast hebben Shared Stories Group (SSG) en Audax Groep vandaag de overname afgerond.

In december vorig jaar kondigden SSG – 100% eigenaar van Bruna – en Audax het voorgenomen samengaan aan. Bruna heeft in Nederland 273 vestigingen, voornamelijk franchisewinkels. Op het hoofdkantoor werken zo’n 85 mensen. De combinatie van beide organisaties krijgt een omzet van €350 miljoen euro, 1.700 medewerkers en een retailnetwerk van zo’n 1.300 winkelpunten. Bruna blijft onder de eigen naam actief op de Nederlandse markt.

Hubert de Leeuw, voorzitter van de Raad van Bestuur van Audax Groep: “Deze krachtenbundeling is een volgende stap in de ontwikkeling van Audax, als familiebedrijf met haar wortels sterk in tijdschriften en boeken zijn wij klaar voor een nieuwe toekomst.”

Casper de Nooijer, CEO van Audax Groep: “De afronding van de overname is voor ons het startsein om aan de feitelijke integratie van de ondernemingen te beginnen. Wij verwachten samenvoeging van teams, processen en systemen in juni af te ronden.”

Stefan Hutten, de huidige CEO van Bruna en beoogd CCO en lid van de Raad van Bestuur van Audax Groep: “De retailformule van Bruna past naadloos binnen het portfolio van Audax en kan zich door de ketenkracht van Audax verder ontwikkelen. We zijn blij dat we kunnen starten met de integratie.”

Bruna leidend merk binnen Audax Groep

Audax Groep – zakelijk platform voor logistieke retail – richt zich op het creëren, vermarkten, verspreiden en verkopen van tijdschriften, boeken en andere alledaagse producten en diensten. Onder de vlag van Audax zijn onder andere de (franchise)labels AKO, The Read Shop, Marskramer, Plantage en Toys2Play actief. Bruna wordt een leidend merk onder de vlag van Audax Groep. Beide partijen verwachten door schaalvoordelen, een grotere inkoopkracht en gecombineerde knowhow sterker en efficiënter in de markt te opereren. Het samengaan zorgt voor optimalisatie en kwalitatieve versterking van het gecombineerde retailnetwerk in steden, dorpen en high traffic locaties zoals stations en vliegvelden.


De overname van Bruna door Audax is goedgekeurd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het moederbedrijf van onder meer Marskramer, AKO, The Read Shop en The Read Shop Express mag de 273 winkels van Bruna overnemen.

Volgens de mededingingswaakhond blijft er na de overname voldoende concurrentie over in de verkoop van artikelen als boeken, tijdschriften en loten. Daarbij is ook rekening gehouden met de steeds sterkere concurrentie van online-verkoop .

De bedrijven maakten in november bekend hun krachten te willen bundelen. Bij elkaar zijn Bruna en Audax goed voor een omzet van 350 miljoen euro, 1700 medewerkers en zo’n 1300 filialen. Beide partijen verwachten door schaalvoordelen en een grotere inkoopkracht sterker en efficiënter te kunnen werken. Bruna blijft als merknaam bestaan.

The Read Shop

Daarentegen lijkt het volgens Retailexpert Hans van Tellingen de bedoeling dat de filialen van The Read Shop, ook een (franchise)label van Audax, na de overname onder de naam Bruna verder gaan. De Retailexpert gaf in een radio-uitzending van De Ondernemer zijn mening over de zet van Audax.

De keuze om door te gaan onder de naam Bruna is volgens Van Tellingen een goede. “Bruna is een icoon in de Nederlandse retail. Die naam pakt mij meer dan The Read Shop. Het klinkt wat gezelliger, Nederlandser en in goede zin, kneuteriger.” Volgens de Retailspecialist is het wel belangrijk dat Audax zich blijft focussen op hun specialisme boeken en tijdschriften.

Wil jij ondernemer worden bij Bruna? Klik hier voor meer informatie.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class