Overwin je schroom, gebruik je crowd

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Bij Capital Circle financieren we graag franchiseformules, maar ‘doen’ we net zo lief ondernemers die zonder franchiseformule achter zich een financieringsaanvraag indienen. We beoordelen de aanvraag, een businessplan en kijken natuurlijk uitgebreid naar de financiële gezondheid en vooruitzichten van het project in kwestie. Natuurlijk is er een verschil in hoe ondernemers hun gegevens aanleveren. De ene heeft alles tip top in orde, bij de ander heeft het nogal wat voeten in de aarde om de dossiers volledig aangeleverd te krijgen (Jazeker, dat geldt ook voor franchisers!). Maar over het algemeen kunnen we stellen dat dit niet al te veel problemen oplevert.

Waar we wel vaak tegenaan lopen is dat ondernemers nog een flinke drempel over moeten wat ‘the crowd’ betreft. We vragen aan de ondernemers die bij ons een project willen financieren ook altijd of en hoe ze hun eigen achterban gaan inzetten. En eigenlijk valt het enthousiasme om dat te doen vaak wat tegen. Een veelgehoorde opmerking is dat ze liever niet willen dat iedereen afweet van de financiering. “Mijn klanten en leveranciers konden eens denken dat ik in de financiële problemen zit.”

In een wereld waar mensen geen geheim meer maken van botoxbehandelingen, het feit dat ze aan de antidepressiva zitten of dat ze in relatietherapie gaan, lijkt geld lenen om je onderneming verder te kunnen uitbouwen nog het enige taboe!

Het feit dat we jouw project via ons crowdfunding platform willen aanbieden, betekent juist dat het er financieel goed voorstaat!

We hebben duidelijk nog een taak als platform om dit uit te leggen aan het grote publiek. Maar als aanvrager van een crowdfunding campagne kan je natuurlijk ook gewoon aan jouw eigen crowd uitleggen hoe de vork in de steel zit! Als jij uitlegt dat jouw bedrijf stukken sneller kan groeien door een kapitaalinjectie van buitenaf, in plaats van langzaam groeien met eigen verdiend geld, dan snapt een heel groot deel van jouw omgeving dat best.

Dus durf gebruik te maken van jouw e-mailbestand, plaats informatie op Facebook, op je blog, je vlog en op LinkedIn. Jouw klanten zijn toch blij met jou als allround klusbedrijf, als personal trainer, als winkel in duurzame cadeauartikelen? Wie weet vinden ze het super tof om bij te dragen aan de groei van jouw onderneming. Juist dit is een van de sterkten van crowdfunding; het inzetten van sociale netwerken. Wij zetten ons netwerk van investeerders in. Zij leren jouw bedrijf kennen en worden misschien wel klant. Aan de andere kant vragen we aan ondernemers om hun netwerk in te zetten. Wie weet worden zij investeerder. Van jouw eigen project en misschien daarna ook van een volgende ondernemer. De kracht van social is tevens de kracht van crowdfunding, dus overwin je schroom en ‘spread the word’, deel jouw project met je eigen crowd.

Capital Circle

Monisha

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3