Als formulemanager Mathijs Harkema 1 van de 43 Bufkes-locaties bezoekt, is het broodje Limburger zijn guilty pleasure. Het broodje Oosterse kip, één van de nieuwste aanwinsten van Bufkes, is een goede tweede. De twee broodjes laten zien dat Bufkes meebeweegt met de tijd en zichzelf steeds opnieuw uitvindt, maar tegelijkertijd de klassiekers blijft omarmen.
Bufkes ontstond 27 jaar geleden in het zuiden van Nederland uit een slagersformule. De eigen slagerijen verkochten toentertijd broodjes, maar ze deden dat allemaal op een andere manier. Toen men na ging denken over het conceptmatige verkopen van de broodjes, zag in 1996 de eerste shop-in-shop van Bufkes het levenslicht in Maastricht. Het succes van de formule werd aangewakkerd door het feit dat mensen hun lunch steeds vaker buiten de deur kochten en de broodtrommel thuislieten. “Ons concept is afgeleid van de Duitse Imbiss”, legt Harkema uit. “Daar was het al veel langer gebruikelijk om een broodje op de hand mee te nemen.” Na de succesvolle introductie in Maastricht, volgde al snel een geheel op zichzelf staand restaurant. Dat was de opmaat naar een opmars in Zuid-Nederland. Inmiddels heeft Bufkes 43 locaties, waarvan 3 in eigen beheer en 9 zogenoemde Express-locaties, die het midden houden tussen een volledig restaurant en een shop-in-shop. De formule heeft 15 restaurants. “Onze broodjes zijn rijkelijk belegd en ze mogen pas de deur uit als ze écht lekker zijn.”
Samenwerkingen met grote partners
De formule, die onderdeel is van de Van Melik Food Groep, zoekt graag samenwerkingen op om te groeien met het shop-in-shopconcept. “Dat doen we met grotere partners”, legt Harkema uit. “We zijn een samenwerking begonnen met Vollenhoven, een onderdeel van Avia, met een shop-in-shop bij twee tankstations. Dat is zeer succesvol. We hebben inmiddels vijf locaties.”
Nooit een middelmatig broodje
De drie verschijningsvormen van Bufkes, shop-in-shop, Express en volledige restaurants, hebben één gemene deler: kwaliteit staat altijd voorop. “Ons broodje Werrem Sjink is overal hetzelfde, of je ‘m nou koopt bij de Avia in Nuenen of bij een vestiging in Heerlen”, zegt Harkema. “75% van wat we verkopen, maken we zelf en we zorgen ook voor de distributie. Dit, samen met onze bourgondische instelling, onderscheidt ons van de concurrentie. Onze broodjes zijn rijkelijk belegd en ze mogen pas de deur uit als ze écht lekker zijn. Bij ons zul je nooit een middelmatig broodje krijgen.”