In vergelijking met de eerste drie maanden van vorig jaar, boekte de Nederlandse detailhandel in het eerste kwartaal van 2022 een 14 procent hogere omzet. Uit cijfers van het CBS blijkt dat non-foodretailers voor deze groei hebben gezorgd.
Omzetgroei
Voor de eerste keer in de geschiedenis was een kwartaalgroei binnen de retail branche op jaarbasis zo groot. De oorzaak is te verklaren: tijdens het eerste kwartaal van 2021 zat Nederland in lockdown vanwege corona. Een groot deel van de winkels was verplicht gesloten. Het gevolg van de lockdown was een omzetstijging van 44 procent in de non-foodretail.
Kledingwinkels ervaarden de grootste groei. Binnen deze branche werd in het eerste kwartaal een omzetstijging van 91 procent behaald ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021. Schoenenwinkels maakten een omzetgroei van 66,8 procent door, meubel- en interieurwinkels zagen een groei van 37 procent en winkels met elektronische producten stegen in omzet met 29,7 procent. Drogisterijen mochten tijdens de lockdown open blijven. De omzet in deze branche groeide met 6 procent.
Personeelstekort
Daarnaast meldt het CBS dat het personeelstekort in de retail is gegroeid. 40 procent van de detaillisten benoemde aan het begin van het tweede kwartaal van dit jaar het personeelstekort als grootste belemmering in de bedrijfsvoering. In het kwartaal daarvoor was dat nog maar twintig procent. Het statistiekbureau beschrijft dat dit probleem in geen enkele andere branche zo sterk is gestegen.