Wat is klantmarketing?
Bij klantmarketing ligt de focus op klantrelaties. Om klantmarketing succesvol uit te voeren, is het bijvoorbeeld van belang om informatie te verzamelen over de bestaande klanten.
Met de verzamelde data kunnen strategieën worden uitgewerkt om gericht klanten op te pikken en tegelijkertijd winst te maken. Daarom is de klantrelatie enorm belangrijk. Idealiter leidt het onderhouden van deze relaties tot de loyaliteit van de klanten.
De basis van een goede klantrelatie is klanttevredenheid. Dit kun je natuurlijk bereiken met een uitstekende service. Andere factoren bijvoorbeeld het assortiment, kan ook een ondersteunende werking hebben.
Gemiddeld kost het zeven keer meer om een klant te werven dan om hem te behouden. Welke tools voor klantbehoud zijn bijzonder veelbelovend bij franchiseorganisaties?
En hoe implementeer je ze met onze software? Dit leggen we je hieronder uit.
Uiteindelijk leidt een combinatie van automatisering door technologie en persoonlijke service tot succes. Excellente service blijft absoluut onmisbaar als succesfactor binnen je franchiseformule.
5 redenen waarom klantbehoud zo belangrijk is
Waarom zou je werken aan klantbehoud? We hebben hier vijf goede redenen voor je op een rij gezet waarom dit zinvol is.
- De marge voor vaste klanten is hoger dan voor nieuwe klanten.
- Vaste klanten zijn meer bereid een hogere prijs te betalen.
- Tevreden vaste klanten zijn gratis marketing, omdat ze je franchiseformule aanbevelen aan anderen.
- Vaste klanten bestellen vaker en vaker.
- Als er iets mis is, zijn vaste klanten meer vergevingsgezind voor fouten.
Hoe bind je klanten aan je franchiseformule?
Bedenk iets speciaals
Is de bestelling te laat? Of was het de verjaardag van de gast? Verras klanten met iets bijzonders. Enkele voorbeelden: een gratis drankje, een extra maaltijd of een persoonlijke boodschap op de verpakking kan al een positieve reactie van klanten oproepen. Zo krijg je tevreden klanten die bij je blijven bestellen en ook je bedrijf aanbevelen.
Voucheracties
Met voucher- of kortingsacties genereer je eenvoudig extra omzet. Deze maak je simpel zelf aan in je eigen webshop. Je kunt gebruikmaken van verschillende kortingen die individueel zijn aangepast aan jouw franchiseformule. Deze kortingen kun je dan onder andere voor bepaalde dagen instellen. Een voorbeeld zou zijn: elke woensdag een kortingsaanbieding – “alle pizza’s voor € 5” of “10% korting op alle menu’s”.
Beloon je klanten
Met het digitale loyaliteitsprogramma van SIDES bindt je jouw klanten op lange termijn aan je franchiseformule. Dit biedt veel voordelen: met een aantrekkelijk loyaliteitsprogramma biedt je jouw klanten een duurzame prikkel om te kopen en voer je kostenefficiënte marketing uit. Hierdoor stijgt de klanttevredenheid en realiseer je meer omzet.
Het loyaliteitsprogramma kan ter plaatse in het restaurant of in de webshop worden gebruikt. Jij bepaalt of klanten een account kunnen aanmaken om deel te nemen. Bij elke bestelling kunnen dan punten worden verzameld, die een bepaalde geldwaarde hebben. Klanten kunnen de punten dan op een later tijdstip inwisselen. Je bepaalt zelf hoeveel een enkel punt waard is.
Ons digitale loyaliteitsprogramma kan individueel op de franchiselocatie worden afgestemd. Je kiest zelf of er punten verzameld moeten worden op artikel-, winkelwagen- of productgroep niveau. Je kunt hierbij per locatie beslissen of je het loyaliteitsprogramma aan wilt bieden of niet.
Een groot neveneffect van een digitaal loyaliteitsprogramma voor jou is dat je klantgegevens kunt verzamelen. Je ontvangt informatie over het koopgedrag en de voorkeuren van je klanten, die je kunt verzamelen en evalueren. Daarnaast kun je ook gebruikmaken van demografische gegevens en locatie-informatie en geo-coördinaten. De gegevens kunnen nauwkeurig op datum worden gedefinieerd en bij bedrijven met meerdere vestigingen ook aan de afzonderlijke locaties worden toegewezen.
Conclusie
Elke franchiseformule zou vandaag de dag moeten profiteren van de digitale mogelijkheden van klantenbinding. Met je eigen webshop kun je voucher- en kortingsacties digitaal beheren. Een digitaal loyaliteitsprogramma is een andere manier om je klanten aan je restaurant te binden. De respons moet nauwlettend worden gevolgd en de maatregelen moeten altijd worden aangepast afhankelijk van het succes. Als je succesvol bent, kun je verdere stappen ondernemen.
SIDES – Wil je meer weten over effectieve klantmarketing? Ga dan naar https://www.get-sides.nl/