Als je een nieuw bedrijf begint, moet je er natuurlijk voor zorgen dat je toekomstige klanten je goed kunnen vinden. Een grote factor daarin is je website, het digitale visitekaartje van jouw bedrijf. Via je website laat je de eerste indruk achter en daarom is het belangrijk dat alles er professioneel uitziet. Alleen dan zullen je klanten overtuigd worden om ook echt met jou in zee te gaan. Maar hoe doe je dat? Zo’n professionele website maken? Wij leggen je hier uit wat je moet weten en waar je de beste website templates kunt vinden.
1. Leg je bedrijfsnaam vast
Veel nieuwe ondernemers maken de fout om een bedrijfsnaam te kiezen die niet zo uniek is. Voordat je begint met het maken van je website, is het handig om eerst eens uit te zoeken of de domeinnaam voor jouw bedrijf nog beschikbaar is. Dit doe je heel gemakkelijk op de website van de Stichting Internet Domeinregistratie.
Als je nog niet bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, kan het een idee zijn om eerst de naam van je website te controleren en pas daarna je inschrijving af te ronden. Zo weet je zeker dat de naam van je website overeen zal komen met de naam van je bedrijf.
2. Bepaal voor wie je website bedoeld is
Je kunt pas een website gaan maken als je weet hoe je doelgroep eruitziet. Wat jongeren aanspreekt, is voor ouderen in veel gevallen helemaal niet interessant, en dergelijke verschillen zie je ook vaak tussen bijvoorbeeld mannen en vrouwen. Bepaal je doelgroep aan de hand van het geslacht, leeftijd, sociaaleconomische status en locatie. Pas als je dit allemaal goed op een rijtje hebt, kun je gaan nadenken over het eigenlijke design van je website.
Ideeën voor het design kun je altijd afkijken bij je concurrenten. Het zal je al snel opvallen dat websites voor jongeren veel kleurrijker en beweeglijker zijn, terwijl websites voor ouderen juist overzichtelijker zijn. Welk design het beste bij jouw bedrijf past, hangt natuurlijk ook af van het product of de dienst die je aanbiedt. Zelfs als je een nieuw concept hebt bedacht, is er altijd wel ergens een website te vinden die volledig past bij jouw doelgroep. Doe er je voordeel mee en gebruik de goede ideeën die je tegenkomt in je voordeel.
3. Content
Nu is het tijd om na te denken over de inhoud van je website. Wanneer je je website bijvoorbeeld gebruikt als online CV, is het belangrijk dat je alle informatie over je werkervaring en eventueel ook een portfolio op je site publiceert.
Voor een webwinkel is het juist belangrijk dat je producten in de spotlight staan en dat je jezelf tegelijkertijd onderscheid van je concurrentie. Dit kan je bijvoorbeeld doen door zeer specifieke blogs te schrijven, of door nieuwsbrieven uit te sturen. Met SEO-tools kun je ervoor zorgen dat de content op je website aansluit bij de vraag van de consument en dus hoog rankt in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines.
4. De website maken
Je zal vast denken dat je moet kunnen programmeren om een website te maken, maar niets is minder waar. Enige kennis van een computer en programma’s zoals Word, Excel en Powerpoint is genoeg om al een heel eind te komen.
Er zijn namelijk online website makers, zoals Wix, waarbij je zonder kennis van zaken toch een professioneel uitziende website kunt produceren. Het enige wat je hoeft te doen is een template uitkiezen en je foto’s en teksten naar de juiste plek slepen. Er zijn zoveel templates, dat er altijd wel een is die bij je bedrijf past, of je nu in de dienstverlening, horeca of non-food retail zit. Met de meer geavanceerde opties kun je een website helemaal maken zoals jij het in je hoofd hebt en in een paar klikken staat alles online.
5. Geloofwaardigheid toevoegen
Nadat je website al een tijdje online is en je inmiddels een paar klanten hebt ontvangen, wordt het tijd om de geloofwaardigheid van je website naar een professioneel niveau te tillen.
Dit kun je doen door beoordelingen en ervaringen van eerdere klanten te plaatsen. Iedereen die nieuw op jouw website komt, kan dan zien dat jij doet wat je belooft en dat anderen daar tevreden mee zijn. Hiermee vergroot je de kans dat iemand je product of dienst interessant zal vinden.
6. Maak je website toegankelijk voor mobiele weergave
Voor gebruikers van je website is het heel handig als ze ook toegang krijgen wanneer ze onderweg zijn. Het is daarom belangrijk dat je ervoor zorgt dat je website ook een goede mobiele weergave heeft.
De meeste online website makers hebben een optimalisatie voor mobiele weergave inbegrepen, maar dat betekent niet dat je niet zelf nog wat verbeterpunten moet doorvoeren. Houd er rekening mee dat er mobiele apparaten met verschillende besturingssystemen zijn en dat jouw website op alle apparaten even goed moet werken.
7. Blijf controleren en verbeteren
Het internet is erg dynamisch en daarom is het belangrijk dat je regelmatig blijft controleren of je website nog werkt en welke dingen je aan moet passen. Blijf op de hoogte van de laatste trends op het gebied van websites en zorg er ook voor dat je teksten niet achterhaald zijn.
Niks is zo onprofessioneel als technieken of informatie die gedateerd zijn, dus vergeet niet dat het maken van je professionele website een continu proces is! Veel succes!