McDonald’s blijft groeien in omzet en vestigingen

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Fastfoodketen McDonald’s zal in de komende vijf jaar, elk jaar 5 tot acht nieuwe vestigingen openen in Nederland. “We zetten nog steeds in op nieuwe vestigingen, want de groei en de vraag is daar”, aldus Digital Lead Rik Vandewall van McDonald’s. De nieuwe eigenaren zullen voornamelijk Franchisenemers zijn die reeds Franchisenemer zijn bij McDonald’s, maar ook nieuwe generaties krijgen een kans, dus Franchisenemers met een voltooide opleiding.

Tot en met 2015 opende de keten in Nederland vier tot vijf restaurants per jaar, maar daarna is deze groei blijven steken. In 2018 is het aantal vestigingen op 247 gebleven, terwijl de omzet na een paar mindere jaren juist harder is gestegen. “We groeien ongeveer twee keer harder dan de markt”, aldus Vandewall. McDonald’s groeide in 2017 met 11%, volgens Vandewall is deze groei in 2018 ook gebleven.

Volgens Vandewall bezoeken ieder jaar ruim 160 miljoen mensen de McDonald’s in Nederland. “84 % van de Nederlanders bezoekt ons minimaal eens per jaar en dat percentage is groeiende.” Dit komt volgens hem mede door het focussen op koffie en ontbijt.

Vandewall laat weten dat de keten komend jaar nog minimaal 50 restaurants van tafelbediening gaat voorzien. Momenteel wordt er in Nederland in 100 vestigingen tafelbediening aangeboden.

Omzetstijging door bestelzuilen

Gemiddeld is de waarde van bestellingen op de zuilen anderhalf tot twee keer hoger dan bestellingen aan de kassa. Ook bieden de zuilen mogelijkheid tot tafelbediening, dit is ook bevorderlijk voor de omzet. “De kiosk is een kleine revolutie”, aldus Vandewall. Volgens Vandewall is het feit dat de klant niet meer onder keuze stress leidt, de reden dat er meer gekocht wordt bij een zuil.  “Bezoekers hebben bij een bestelzuil minder stress dan wanneer ze aan de kassa in de rij moeten staan, bij een medewerker en met gasten achter zich.”

McDelivery

McDelivery, de bezorgservice van de formule levert volgens Vandewall ook veel extra omzet op. Tot 85 %van de bestellingen komen van consumenten die anders niet naar het restaurant zouden gaan. De bezorgservice is momenteel in 10 steden aanwezig. Er zijn al plannen om de komende jaren, de grote en middelgrote steden van Nederland van deze service te voorzien.

McDonald’s app

Ook laat Vandewall weten dat de McDonald’s app, die elke maand een miljoen actieve gebruikers heeft, vijf procent van de gehele omzet omvat. De app heeft geen optie om te bestellen, maar bevat kortingscoupons die zorgen voor groei in het aantal aankopen.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3

franchise-season-art-class