Hoewel de lopende pandemie verre van over lijkt te zijn, maken de meeste bedrijven de balans op. Wat is de schade van het eerste en tweede kwartaal van 2020, waarin veel organisaties hun omzet sterk terug zagen lopen? Is er nog voldoende vermogen om investeringen te kunnen doen in het tweede deel van het jaar? Zal een reorganisatie noodzakelijk zijn aan het eind van 2020 of begin 2021? Enzovoorts. Op basis van de Duitse DAX 30 index koers of bijvoorbeeld de koers van de AEX lijkt van een hele diepe dip nog geen sprake te zijn.
In dit artikel zoomen we in op hetgeen de eerste twee kwartalen van dit jaar voor ondernemers heeft betekend. Heb jij als ondernemer veel gemerkt van de corona crisis? Zijn je bedrijfsresultaten verbeterd, of is er sprake van een omzetdaling?
Horeca en creatieve sector zwaar geraakt
Met name in de horecabranche en de creatieve sector zijn de klappen zwaar. Ondernemers moesten hun deuren gesloten houden en mogen ook nu nog niet op volle kracht draaien. De ruimte op het terras en binnen een uitgaansgelegenheid wordt niet volledig benut, waardoor de omzet vrijwel zeker lager zal zijn dan in dezelfde periode vorig jaar. Daar komt bij dat het aantal optredens van artiesten sterk is teruggelopen. Artiesten zoeken naarstig naar alternatieven om toch nog iets van een inkomen te kunnen genereren. Denk bijvoorbeeld aan online optredens die gegeven worden, optredens waarbij het publiek moet blijven zitten, enzovoorts.
Ook in verschillende andere sectoren bleek de omzet in het eerste deel van 2020 iets te zijn teruggelopen. De omzetdaling was daar echter veel minder dan in de reeds genoemde sectoren. Je kunt denken aan marketingbedrijven, die merken dat grote partijen de hand voorlopig op de knip houden en hun marketingbudget iets terugschroeven.
Supermarkten en bouwmarkten zagen de omzet stijgen
Daar waar de horecabranche en creatieve sector het zwaar hadden, bleek het bij supermarkten en bouwmarkten voor de wind te gaan. Bij deze bedrijven steeg de omzet in de eerste twee kwartalen. Het thuiswerken zorgt ervoor dat huishoudens investeren in kleine verbouwingen en renovaties. Denk bijvoorbeeld aan het vernieuwen van de schutting, het aanpakken van de badkamer of keuken, enzovoorts. Iets wat sterk heeft bijgedragen aan de groeiende omzet van bouwmarkten.
Supermarkten profiteren eveneens van het thuiswerken. Consumenten besteden meer aan hun koffiemachine, aan een uitgebreide lunch thuis, enzovoorts. Waar consumenten voorheen vaak naar een fysieke winkel gingen, doen zij hun boodschappen tegenwoordig vaker online. Kijken we naar beursgenoteerde bedrijven, dan valt onder meer bij Ahold Delhaize te zien dat men hier de afgelopen twee kwartalen flink van geprofiteerd heeft.
Kansen op de beurs voor investeerders
Het feit dat de koersen van verschillende bedrijven in de afgelopen maanden gedaald zijn, biedt kansen voor investeerders. In het eerste kwartaal nam het aantal particuliere beleggers op de beurs explosief toe. Verschillende platforms voor investeringen op de beurs kregen zelfs te maken met wachtlijsten, omdat zij het grote aantal aanmeldingen niet konden verwerken. Toch lijkt de daling van de beurskoersen voorlopig nog niet over te zijn. Het is de vraag welke cijfers bedrijven presenteren tegen het einde van het derde kwartaal en straks na het vierde kwartaal. Heb jij al overwogen om een deel van het opgebouwde vermogen in aandelen of bijvoorbeeld een ETF te stoppen? Bewaar je de spaarpot als buffer om een eventuele omzetdaling op te kunnen vangen in de komende maanden?
Houd er rekening mee dat een belegging op de beurs niet zonder risico is. Een verdere daling van de koersen kan ertoe leiden, dat je een deel van je initiële investering verliest bij de verkoop hiervan. Investeer om deze reden alleen met hetgeen je kunt missen.