Restaurantketen De Beren – befaamd om de saté en spareribs van de houtskoolgrill – groeit hard. Sinds de overstap naar een franchiseketen gaat er elke zes weken een nieuw restaurant open.
Landelijke operatie
De keten telt inmiddels zestig vestigingen en koerst af op een omzet van €100 mln over drie jaar. Dit jaar gaan negen nieuwe De Beren-restaurants open, vertelt eigenaar Ad Schaap aan het Financieel Dagblad. Toen Schaap zich in 1999 inkocht, bestond het bedrijf nog maar uit een stuk of vijf eetcafés. “Toen waren er nog nauwelijks restaurantketens in Nederland. We keken op tegen Gauchos, de grill-restaurants, maar we zijn nu vier of vijf keer zo groot.” Met zo’n veertig restaurants en twintig bezorgrestaurants opereert de keten inmiddels landelijk
Gimmick werd een nachtmerrie
De grote omzetgroei – zo’n 25 tot 30% de afgelopen drie jaar – begon met het besluit in 2016 om de eetcafés en de bezorgrestaurants verder te laten gaan onder één naam. Eerder werden maaltijden thuisbezorgd door De Bezorgbeer en hadden de eetcafés namen als Barend Beer, Betty Beer, Bommel Beer of wat dan ook met een B begon. “Dat werd een soort gimmick in het bedrijf, maar vanuit het oogpunt van marketing was het natuurlijk een nachtmerrie”, zegt Schaap.
Alle vestigingen kregen eenzelfde naam, huisstijl, logo en menukaart en ontwikkelden zich verder van eetcafés naar restaurants. Het niveau moest omhoog en in de ogen van Schaap kon dat niet met een filiaalbedrijf, dus maakte hij er een franchiseketen van. Een ondernemer, die er met eigen geld in zit, zet volgens hem net een stapje meer. “Dat is belangrijk: het hangt in de horeca van de kleine momenten af of een gast terugkeert.”
Franchiseondernemers
Het vinden van nieuwe franchiseondernemers is volgens Schaap op dit moment de voornaamste rem op de groei van de restauranttak. Die ondernemers moeten namelijk zelf ook behoorlijk wat geld meenemen, en betalen 6% van de omzet franchisefee en een marketingfee van 1,5%. Schaap heeft zijn aandelen in de bezorgrestaurants verkocht aan zijn voormalige marketingmanager Martijn Jansen, die de bezorgtak ook aanstuurt. Voor deze markt is het veel makkelijker om franchisenemers te vinden, omdat de benodigde investering kleiner is. Ter vergelijking: in een restaurant investeert De Beren €1,2 mln en een bezorgrestaurant kost maar twee ton.
Bezorgrestaurants
De bezorgrestaurants van De Beren groeien nu minder hard dan de restaurants, terwijl de bezorgmarkt harder groeit dan de restaurantmarkt. Dat gaat veranderen, voorspelt Schaap. “Martijn is nu allerlei veranderingen aan het doorvoeren die bij de restaurants al gedaan zijn. Bij de bezorgrestaurants valt komend jaar een inhaalslag te verwachten. Het moet de komende jaren versneld gaan groeien.”