Vier weken geleden hebben we je verteld over het stappenplan als je wil gaan ondernemen. De laatste stap die je neemt is het ondernemersplan. In feite komt het neer op een heel gedetailleerd verslag van hoe je je onderneming wil opzetten. Je hebt ‘m o.a. nodig als je financiering wil van bijvoorbeeld een bank. In dit artikel leggen we je uit hoe je dit document kan maken.
In een businessplan beschrijf je de volgende 6 onderdelen:
- De ondernemer
- Het bedrijfsidee
- De markt
- De marketing
- De doelstelling / Missie
- De financiën
Je begrijpt het al, zo’n ondernemersplan is niet echt moeilijk, maar je schudt ‘m ook niet even uit je mouw. Er is onderzoek, tijd en geduld voor nodig.
De ondernemer
In dit hoofdstuk staan niet alleen je algemene gegevens, (contactgegevens, burgerlijke staat, en CV). Je vertelt erin ook iets over jezelf. Over wie je bent. Maar ook over hoe je je wilt ontwikkelen als ondernemer. Je kunt hierbij goed gebruikmaken van de zogeheten SWOT-analyse. Volgende week zullen we in onze nieuwsbrief hier dieper op ingaan.
Het bedrijfsidee
De kern van het plan natuurlijk. Hierin staat precies omschreven wat het bedrijf doet. Welke producten of diensten ga je afzetten? Op welke markt? En vanuit welke locatie? Wie is je doelgroep? Verder mag de rechtsvorm van je bedrijf niet ontbreken in dit hoofdstuk. Word het een VOF, een BV of een eenmanszaak misschien?
De markt
In het vorige hoofdstuk heb je de markt al grof omschreven. In dit hoofdstuk gaan we in op:
- trends en ontwikkelingen
Onderzoek hier het koopgedrag van de consument, productontwikkelingen, prijsstijgingen en verkoopcijfers.
- doelgroepen
Omschrijf gedetailleerd de leeftijd, het geslacht, opleidingsniveau, bestedingspatroon en gedrag van je doelgroep. Verder moet je goed weten waar zij zich bevindt en hoe ze beweegt. Op de website van het CBS kan je heel veel informatie vinden voor dit hoofdstuk.
- Concurrentie
Heel belangrijk onderdeel van het businessplan. Omschrijf je concurrent. Wat zijn de plannen van de concurrentie? Is de markt niet al vol? Waarin onderscheid ik mij van de concurrent? Zijn er mogelijkheden om samen te werken met mijn concurrent? Gebruik ook voor dit onderdeel de SWOT- analyse, maar dan voor je bedrijf. Volgende week gaan we hier verder op in.
De marketing
Als je gaat franchisen wordt je zeker goed geholpen bij de marketing van je bedrijf. Vaak op landelijk niveau. Lokaal kan je zelf nog heel wat ideeën loslaten op je marketingplannen. De marketing zet je op via de 5 P’s: Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel. We zullen hier later dit najaar op terugkomen.
De doelstelling / missie
In een missie leg je de identiteit van de organisatie vast. Je omschrijft eigenlijk het ‘bestaansrecht’ van de onderneming. Zo laat je onder meer zien hoe het bedrijf waarde toevoegt.
Een missie wordt ook wel mission statement genoemd. Enkele vragen die je kunt beantwoorden bij het maken van een missie zijn:
- Waarom bestaat de organisatie?
- Welke behoefte vult het bedrijf in?
- Waar geloven wij in?
- Wat doet de onderneming?
- Voor wie doen wij het?
- Wat zijn de unique selling points (onderscheidend vermogen)?
- Wat zijn de kernwaarden?
Een missie is uiteindelijk de weg naar het behalen van de visie (toekomstdroom).
De financiën
In dit onderdeel komen kosten en baten aan de orde. De exploitatiebegroting geeft een overzicht van de te verwachten omzet en de te verwachten kosten in een jaar. Een liquiditeitsbegroting geeft datzelfde overzicht, maar dan per maand. Dan heb je nog de investeringsbegroting. Daarin staat precies waar je geld voor nodig hebt. De financieringsbegroting tot slot omschrijft hoe je jouw onderneming gaat financieren. Wat is je eigen vermogen? Hoe financier je de totale investering? Later dit jaar gaan we dieper in op dit hoofdstuk.
Dit zijn alle onderdelen die bij een ondernemingsplan horen. Er zijn uiteraard ook voorbeelden van een ondernemingsplan te downloaden. Onder andere hier op de website van ondernemerstest.nl, klik hier om het voorbeeld te zien. Ook kan je voor een uitgebreidere uitleg van het ondernemingsplan, bijvoorbeeld over het financiële plan, op de website van de Kamer van Koophandel terecht.
Heb je naar aanleiding van deze uitleg nog vragen over een ondernemingsplan? Dan kan je ons altijd een e-mail sturen, of bellen op 055 8200 226.