Als gevolg op de vorige column van Edwin Hoek over trends in het leiderschap ditmaal een column over hoe je bedrijf waardevol is, nogmaals door Edwin Hoek.
Stel, je hebt het allemaal goed voor elkaar. Je bedrijf/organisatie heeft een duidelijke visie en missie, een motiverende ‘stip aan de horizon’ waar naartoe wordt gewerkt. Alle medewerkers zijn hiermee bekend en het draait (weer) ‘lekker’! Als iemand je vraagt naar de waarden van de organisatie dan denk en zeg je “Voor die onzin hebben we geen tijd.”
Heel begrijpelijk! Je bent namelijk goed georganiseerd en de dagelijkse drukte vraagt om doordachte en praktische oplossingen. Nadenken over ‘waarden van de organisatie’ klinkt als vaag en van weinig praktische waarde; waarom zou je tijd vrijmaken om ‘logische’ waarden als ‘winstgevendheid’, ‘eerlijkheid’ en dergelijke te gaan benoemen?
Het nut van waarden
De bedrijfskunde leert dat het voor een bedrijf nuttig is om de gewenste waarden vast te stellen omdat je daarmee bepaalt waar het bedrijf voor staat. Het helpt iedereen in het bedrijf te bepalen hoe hij/zij zich moet gedragen en welke besluiten, doelen en acties wel of niet in lijn liggen met hoe het bedrijf wil zijn.
Een voorbeeld: In de jaren ‘90 solliciteerde ik op de (voor mijn geheel nieuwe) functie van verkoper bij een softwareleverancier. Tijdens het sollicitatiegesprek werd mij duidelijk gemaakt dat, ongeacht wat de klant zou vragen, de verkoper altijd moest aangeven dat hun software dit mogelijk maakte. Omdat ik de software goed kende wist ik dat dat niet waar kon worden gemaakt dus vroeg ik hoe dat dan zat … Ik werd ongeschikt geacht en was daar eerlijk gezegd heel blij om. Dit bedrijf had de waarden ‘eerlijkheid’ en ‘integriteit’ blijkbaar niet hoog in het vaandel staan. De vraag was en is natuurlijk of zij daarvoor bewust hadden gekozen; het vaststellen en doorvoeren van de juiste waarden had dit waarschijnlijk kunnen voorkomen.
De waarde van waarden
De medewerkers van de bovenbeschreven softwareleverancier zullen er zeker van overtuigd zijn geweest dat zij juist handelden. In hun belevingswereld moet de zakenwereld een harde wereld zijn geweest waarin voor omzet moet worden gevochten. Dat is geen slechte, maar wel een weinig liefdevolle belevingswereld waarmee zij zichzelf en hun (mogelijke) klanten helaas een mindere dienst bewezen. Het bedrijf bestaat inmiddels ook niet meer.
Een klant, en inmiddels goede vriend, gaf mij onlangs in een gesprek over de missie en visie van zijn bedrijf aan dat zij ‘alles doen om de klant gelukkig te maken’ omdat hij en zijn medewerkers daarvan energie krijgen. Dit bedrijf is innovatief, heeft toegewijde en enthousiaste medewerkers en floreert.
Hoewel hier maar een paar voorbeelden zijn gegeven, kan ik uit ervaring het volgende stellen: Waarden bepalen wat je bedrijf is en maken of breken het succes van je organisatie. Het is dus goed om de waarden vast te leggen en ze aan elke medewerker mee te geven (of, mooier gezegd, ze in de organisatiecultuur te verankeren).
Mijn vraag luidt ditmaal: Welke duidelijke waarden hanteert jouw organisatie of bedrijf?
Graag tot de volgende blog,
Edwin Hoek – LMI Nederland