Steeds meer vrachtwagens van Lekkerland zijn voorzien van het unieke en duurzame Intelligent Cooling System (ICS). Een door Lekkerland zelf ontwikkeld intelligent koelsysteem dat ervoor zorgt dat de temperatuur van de te leveren producten te allen tijde op peil blijft. Gerard Montijn, Fleet Manager Lekkerland, vertelt over de gedachte achter ICS, wat het inhoudt en welke voordelen het met zich meebrengt.
Waar het allemaal begon
Wanneer we Gerard vragen naar het ontstaan van het ICS, vertelt hij: “We constateren dat we steeds kortere routes afleggen naar onze klanten. Daarbij duren de stops relatief langer, omdat we producten van verschillende temperatuurstromen in één keer vervoeren en afleveren bij de klant. Zo combineren we bestellingen, sparen we ritten uit en ontzien we het milieu. Door kortere ritten en langere stops is er minder tijd om de lading gekoeld te houden.
Al die inzichten brachten ons bij de noodzaak om niet alleen tijdens het rijden te koelen, maar ook op het moment dat onze vrachtwagens stilstaan. We zochten een slimme oplossing waarbij we zorgen dat de koelinstallatie zijn capaciteit zo efficiënt mogelijk verdeelt tussen koeling en diepvries op het moment dat wij bij een klant lossen.”
Van een innovatief idee naar een grootschalige installatie
“Van Lekkerlands grote vrachtwagens en trekker-opleggercombinaties is nu ruim 50% uitgerust met het ICS”, weet Gerard te vertellen. “Lekkerland vrachtwagens van na 2014 krijgen dit systeem standaard ingebouwd.” Bijkomend voordeel: “Deze nieuwere vrachtwagens zijn voorzien van een relatief schone en duurzamere Euro 6-motor. Het koelsysteem wordt aangedreven door deze zuinige motor en niet door een aparte motorgenerator.”
De voordelen van het ICS
Het ICS koelt de vrachtwagencompartimenten volledig automatisch. De Lekkerland chauffeur hoeft niet na te denken over de beste energieverdeling over de verschillende compartimenten. “Het is makkelijker voor de chauffeurs en je gaat tegelijkertijd zo efficiënt en zuinig mogelijk om met de energie en capaciteit van de vrachtwagen”, geeft Gerard aan.
Wanneer er bij het laden en lossen (zij)deuren van compartimenten worden geopend, weet het ICS dat er in dat compartiment tijdelijk niet gekoeld mag worden. We willen immers voorkomen dat de koude lucht eruit geblazen wordt en de warme lucht erin gezogen. Op deze manier wordt er een aanzienlijke hoeveelheid energie bespaard. En omdat elk compartiment apart kan worden geopend, blijft de rest van de vrachtwagen voortdurend koel. Gerard: “Je moet weten dat de (zij)deuren en laadklep van een vrachtwagen op een dag vaak open en dicht gaan, waardoor de verschillende temperaturen in de laadruimte verstoord kunnen worden. Dankzij het ICS wordt gekoelde lucht slim verdeeld en blijft de temperatuur op peil.”
Dit alles geeft de klant kwaliteit van levering. Gerard: “Het ICS waarborgt de kwaliteitseisen van de klant en garandeert de klant dat producten op de perfecte temperatuur geleverd worden, zelfs als de buitentemperatuur op een warme zomerdag zo’n 30 graden aantikt. En staat onze vrachtwagen in de buurt van een laadpaal? Dan kan het ICS volledig elektrisch aangestuurd worden, zonder dat de motor blijft draaien. Dat scheelt geluidsoverlast, vooral op drukke plekken, zoals binnensteden.
Onderweg naar een CO2-neutrale stadslogistiek
“2025 wordt een cruciaal jaar voor de stadslogistiek”, vertelt Gerard. Het ICS is een uitstekend voorbeeld van hoe Lekkerland voorop loopt in de richting van een duurzame en CO2-neutrale toekomst. Lekkerland bedenkt voortdurend nieuwe innovaties en initiatieven, die zorgen dat de logistiek in de binnensteden op een zo milieuvriendelijke wijze kan plaatsvinden. Lekkerland bewijst zich al op dit gebied, met maar liefst drie Lean & Green-sterren. Een dergelijke koploperspositie”, zegt Gerard, “stuwt ons om vooruit te blijven kijken. 2025 lijkt nog ver weg, maar dat is het sneller dan je denkt.”