Uit cijfers van onderzoeksbureau FoodService Instituut Nederland (FSIN) blijkt dat Nederlanders elk jaar meer uitgeven aan eten en drinken bezorgingen. In 2018 is de bezorgmarkt gegroeid met dubbele cijfers en stijgt voor het eerst uit boven de 3 miljard euro.
Binnen de foodmarkt is delivery het snelst groeiende onderdeel. In 2018 is de bezorgmarkt met dik 20 procent gegroeid en zal aan het eind van 2018 goed zijn voor zo’n 3,2 miljard euro in omzet. Het FSIN verwacht dat de foodmarkt in 2019 opnieuw met een soortgelijk percentage zal groeien. Hiermee zal het bezorgsegment goed zijn voor zo’n 5,9 procent van de gehele foodmarkt. “De bezorging van online bestelde maaltijden en boodschappen noteert jaar in jaar uit ongekende groeicijfers binnen de totale foodmarkt. En het eind is voorlopig nog niet in zicht. In 2019 verwachten we dat de bezorgomzet de mijlpaal van 3,8 miljard euro zal bereiken”, aldus FSIN-directeur Jan-Willem Grievink.
Supermarkten
De constante groei geldt niet alleen in het foodservicekanaal, ook in de supermarkten blijft het bezorgen van eten en drinken maar groeien. Supermarkten komen steeds meer in de buurt van de bedrijven in de foodservicemarkt. De extra inhaalkracht komt ook door het bezorgen van boodschappen én maaltijden aan bijvoorbeeld senioren en de zakelijke markt.
Convenience
Opnieuw domineren de bedrijven in de foodservicemarkt de bezorgmarkt. De maaltijdbezorging voor de buitenhuishoudelijke markt telt een omzet van dik 1,7 miljard euro, dit is een groei van 13,4 procent. Het FSIN denkt dat ook in 2019 dubbele groeicijfers haalbaar zijn. De bezorging van eten en drinken aan huis gaat zo goed omdat, de consument graag voor gemak kiest in plaats van het afhalen van een maaltijd.